Kalendarium

12-14.11.2019 · InPrint, Monachium

20-21.11.2019 · Retail Show, Warszawa

20-22.11.2019 · Fast Textile, Warszawa

11-14.02.2020 · ISE, Amsterdam

12-14.02.2019 · RemaDays, Nadarzyn

Sign & Systemy Świetlne

Rok orła

Styczeń 2012

W poprzednim numerze magazynu VISUAL COMMUNICATION anonsowałem moje prace nad projektem Orli Dom, mającym na celu zaprojektowanie herbu Rzeczypospolitej w wersji bardziej przyjaznej użytkownikom. Niedawno zakończyłem prace nad tym projektem, starając się wypracować taki kształt, który pozwoliłby na lepsze eksponowanie, a i posiadający odmiany przyjazne różnym mediom, nie tracąc przy tym w ekspozycji nic ze swego miana – Orła Białego. Moment finalizowania projektu przypadł na kilka ważnych wydarzeń dotyczących orła, o których chciałbym wspomnieć przy okazji podsumowywania przedsięwzięcia.

więcej »

Neony kontra LED-y, cz. II

Grudzień 2011

Od kilku lat przeżywamy okres ekspansji systemów LED-owych, które wypierają tradycyjne reklamy neonowe. Pozostaje jednak pytanie czy na pewno miejscem neonów – zamiast miejskich ulic – są tylko i wyłącznie muzea PRL-u? Na łamach ostatniego numeru magazynu VISUAL COMMUNICATION starałem się porównać systemy LED-owe i neony, skupiając szczególną uwagę na jasności, promieniu emisji, barwie, zużyciu energii, a także na walorach ekologicznych. Poniżej przedstawiam drugą część analizy.

więcej »

Orzeł czy reszta?

Listopad 2011

Od 22 lat toczą się, z mniejszym lub większym natężeniem, boje o poprawienie rysunku herbu Orła Białego i samej Ustawy oraz uzupełnienie jej braków, jak widać bez echa. Nie ma jednak na podjęcie tego tematu woli politycznej, bo to gorący kartofel – parzy a nie wiadomo czy da się nim najeść.

więcej »

Światło w wielkim mieście

Październik 2011

Rozedrgane migoczącymi światłami pojazdów, rozświetlone niekończącymi się szeregami latarni, połyskujące chmarą kolorowych neonów. Tym, najjaśniejszym przejawom dwudziestowiecznej cywilizacji elektryczności poświeciłem swój – wygłoszony podczas łódzkiej konferencji Light Move Festival – referat „(Roz)świetlając, (prze)świetlając miejsce. Interaktywne instalacje i działania w przestrzeni publicznej”, którego główne tezy prezentuję poniżej.

więcej »

Neony kontra LED-y

Wrzesień 2011

Od wynalezienia przez Georges Claude’a rur neonowych mija już prawie 100 lat. Do niedawna wydawałoby się, że pozycja rynkowa tego wynalazku używanego zarówno w reklamie, oświetleniu architektonicznym oraz futurystycznym designie jest niepodważalna. Od kilku jednak lat, kiedy to potentaci rynku oświetleniowego tj. GE, Philips czy Osram zaczęli mocno inwestować w technologie LED, niezachwiany prym rur neonowych zaczął się kończyć. Czy aby na pewno neony zupełnie powinny zniknąć z ulic miast i niedługo będziemy je mogli obejrzeć tylko na starych pocztówkach i w muzeach PRL? Czy aby na pewno jest to słuszna droga postępu i innowacji?

więcej »

W innym świetle

Lipiec 2011

W Łodzi w dniach 28 i 29 października miał miejsce Festiwal Kinetycznej Sztuki Światła Light Move Festiwal. Wydarzenie pokazało historyczną tożsamość miasta za pomocą elementów sztuki wizualnej i multimedialnego przekazu. Light Move Festiwal to ruch i dynamika, światło, projekcja, animacja, sztuka kinetyczna, dźwięk, barwa, rzeźby i instalacje świetlne. Jednym z partnerów wydarzenia był magazyn VISUAL COMMUNICATION.

więcej »

W ferii rozświetleń

Czerwiec 2011

Ogień, ziemia, woda, powietrze i ulotny eter zdominowały trzecią edycję Międzynarodowego Festiwalu Światła Skyway w Toruniu. Jedenastu spektakularnym instalacjom świetlnym, inspirowanym żywiołami, a przygotowanym przez twórców z dziesięciu europejskich krajów towarzyszyły ciekawe warsztaty, naukowe dyskusje, wyjątkowe akcje specjalne i koncerty znakomitych artystów sceny niezależnej: Fisza, Emade, Czesława Mozila. Kilkanaście tysięcy widzów każdego dnia nie mogło narzekać na nudę. Patronem medialnym tego niezwykłego wydarzenia był magazyn VISUAL COMMUNICATION.

więcej »

Przestrzenne podświetlanie

Kwiecień 2011

Dostępnych jest co najmniej kilka technologii podświetlania elementów przestrzennych różniących się przede wszystkim źródłem światła. W zależności od wybranej technologii podświetlenia, nieco inaczej trzeba będzie się zabierać za całe przedsięwzięcie. Poniżej przedstawiam analizę głównych zalet i wad trzech najczęściej używanych systemów podświetlania elementów przestrzennych.

więcej »

Jasne, że na bank

Marzec 2011

Założony w Londynie w XVII wieku bank Barclays posiada nową siedzibę na Manhattanie. Tak prestiżowa lokalizacja musiała zostać wykorzystana do instalacji gigantycznego świetlnego logotypu firmy. Wielkość liter oraz wysokość, na jakiej miały one zostać umieszczone stanowiła nie lada wyzwanie dla konstruktorów.

więcej »

Białe szaleństwo

Luty 2011

Nie da się zaprzeczyć, że możliwość druku kolorem białym przyciąga nowych klientów. Dlaczego jednak ta technika jest aż tak ważna? Czy aplikacje wykonane za jej pomocą posiadają jakieś istotne cechy? Czy to rzeczywiście nowa jakość w druku wielkoformatowym? Przyjrzyjmy się drukowi bielą pod kątem technologicznym i rozważmy możliwości jego zastosowania.

więcej »

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama