Opracowanie: Katarzyna S. Nowak Winylowe folie mogą być wykorzystywane do poprawienia wyglądu banerów, billboardów oraz pojazdów. Jeśli aplikacja przebiegała poprawnie to grafika jest trwała i atrakcyjna wizualnie, jednak w przeciwnym razie pęcherzyki, zmarszczki czy inne niedociągnięcia mogą zepsuć cały efekt pracy.
Przyczepność Obok klasycznych problemów z pęcherzami czy zmarszczkami warto zwrócić uwagę na kwestię słabej przyczepności winylu. Wgniecenia w karoserii, wystające elementy, ale również miejsca złączenia folii to najbardziej newralgiczne punkty, których aplikację należy wykonać ze szczególną dbałością i precyzją. Jednak czasem problem przyczepności nie jest spowodowany poprzez skomplikowane kształty powierzchni, ale jej niewłaściwe czyszczenie. W tym celu najlepiej mieć przygotowane dwa ręczniki: jeden suchy, drugi mokry.
Nadmierne rozciąganie winylu podczas aplikacji może spowodować, że nie wróci on do pierwotnego kształtu. Wiąże się to nie tylko z uzyskaniem niekorzystnego efektu wizualnego, ale również z osłabieniem struktury materiału, który stanie się bardziej podatny na uszkodzenia i rozdarcia. Obecność wypukłości czy wklęsłości na karoserii szczególnie sprzyja niepożądanemu, nadmiernemu rozciągnięciu folii. Pojazdy złożone są z krzywych przebiegających w więcej niż jednym kierunku jednocześnie, a winyl niestety ma swoje granice wytrzymałości i plastyczności. Mimo postępu technologicznego, jaki można zaobserwować w ostatnich latach, nie możliwe jest oklejenie kuli jednym kawałkiem folii bez szwów, przecięć, zmarszczek czy zakładek. Jeśli chodzi o samochody, to złotą zasadą jest absolutnie minimalne rozciąganie winylu w celu otrzymania wymaganego kształtu. Jeśli zlecenie jest „wykonalne” (uwzględnia wytrzymałość i plastyczność winylu), to użycie pełnowartościowego materiału, który nie został nadmiernie ponaciągany podczas aplikacji na odpowiednio przygotowanej powierzchni – będzie gwarancją sukcesu.
Jeśli chodzi o aplikacje folii to ważne jest jej podgrzewanie odpowiednią temperaturą, która została określona przez producenta materiału. Często wytwórcy jednak nie podają wartości, dlatego też specjaliści ze Stanów Zjednoczonych (po wykonaniu licznych badań) podają uśredniony przedział od 225 do 250 ºC. Przedstawiciele z amerykańskiego stowarzyszenia mistrzów aplikacji PDAA zalecają dogrzewanie palnikami podczas wszystkich skomplikowanych prac na powierzchniach posiadających krzywe. Wielość folii Każdy z producentów nie bez przyczyny wytwarza różne typu folii. Za wielością oferty często stoją odrębne walory i zastosowania. Dlatego też szczególnie ważne jest, aby dostosować odpowiedni materiał do danej aplikacji. To zadanie nam niezwykle utrudni bogactwo ofert na rynku. Szczególnie, że wskazane jest, aby nie poprzestawać na jednym producencie. W świecie winylu nie ma oczywistości, nie możemy jednoznacznie powiedzieć, że jeden wytwórca jest dobry, a drugi nie. Często, chcąc osiągnąć perfekcyjny efekt należy rozważyć wybór asortymentu z wielu źródeł. Nie ma jednej folii, która sprawdzi się w każdej sytuacji. Jednak, aby nie zagubić się w gąszczu ofert wystarczy otwarty umysł, krytyczność oraz śledzenie zmian na rynku winylu. Często przyczyną nieudanych aplikacji jest zwyczajny brak komunikacji. Firma zamawia u producenta folię, nie chcąc „tracić czasu” na opisywanie specyfiki konkretnego zlecenia. Z tej pozornej oszczędności rodzą się nieporozumienia, gdyż folia nie spełnia swojego zadania. Również chcąc oszczędzić czas firmy wyceniają pracę bez dogłębnej analizy zlecenia przez specjalistów. Czasem proste zadanie jak aplikacja winylowej folii na drewnianej powierzchni może okazać się mozolną pracą, gdy faktura podłoża czy użyte do jego konserwacji preparaty i farby utrudniają zadanie. W takiej sytuacji nietrudno o pośpiech i niestaranność, która jest największym wrogiem aplikacji.
(Opracowano na podstawie artykułu Roba Iversa: „Why Vehicle Installations Fail”.)
|