Adres strony:  http://www.visualcommunication.pl/pg/pl/interviews/szum_we_wnetrzu_rozmowa.html

Szum we wnętrzu. Rozmowa z Prezesem Zarządu Touchpoints, Andrejem Modicem.

Data publikacji: czerwiec 2011

V.C: Jak to działa, czyli miejsce indooru w świecie digitalizacji

 

A.M.: W czasach, kiedy użycie Internetu stało się powszechne żyjemy szybciej niż kiedykolwiek.
Mamy dostęp do informacji „tu i teraz”, jesteśmy ciągle w kontakcie ze znajomymi – komentujemy, rekomendujemy i kupujemy w czasie rzeczywistym, a nawet zawieramy nowe wirtualne znajomości. Znamieniem naszych czasów jest również zmiana sposobu konsumpcji produktów, usług, a co za tym idzie mediów i reklamy. Chcemy produktów i usług dopasowanych do własnych potrzeb, informacji podanej nam natychmiast. Potrafimy równocześnie oglądać telewizję, korzystać z Facebooka i rozmawiać przez komórkę. Wszystko to powoduję jedno z najpotężniejszych zjawisk współczesnej komunikacji: szum informacyjny popularnie zwany clutter. Zjawisko to jest bardzo szerokie: clutter produktowy (ile różnych rodzajów past do zębów można kupić w hipermarkecie?), clutter mediowy (w tej chwili w Polsce istnieje olbrzymia ilość kanałów TV, stacji radiowych i tytułów prasowych, do tego dodajmy jeszcze VOD, serwisy społecznościowe oraz coraz popularniejsze aplikacje mobilne) oraz clutter reklamowy (dziennie o nasza uwagę konkuruje ok. 3000 różnych komunikatów reklamowych, niestety nasz mózg wciąż jest w stanie „przetrawić” tylko ok. 100). Nie trudno więc o wniosek że skuteczne dotarcie z przekazem do potencjalnego odbiorcy poprzez media masowe jest i będzie nadal coraz trudniejsze oraz coraz droższe. W opisanym kontekście Indoor wykorzystuje ludzka potrzebę spotykania się: wirtualne znajomości lubimy przekształcać w realne. Do domu wpuszczamy tylko rodzinę i najbliższych przyjaciół, natomiast z pozostałymi spotykamy się w różnych miejscach poza domem – najczęściej w knajpkach, klubach, restauracjach. Te miejsca są wolne od clutteru, dlatego stanowią unikalną okazję do efektywnego przekazu reklamowego zrelaksowanemu odbiorcy w najlepszym, bo wolnym czasie.

 

V.C.: Wnętrze, ale jakie – najczęściej wybierana przestrzeń działań indoorowych?

 

A.M.: Indoor, jak sama nazwa wskazuje odnosi się do „wnętrz”. Jest to medium
wykorzystujące specyficzne cechy lokalizacji, w których komunikaty reklamowe
są eksponowane. Z punktu mediowego najważniejsze są dwie cechy: specyficzna grupa docelowa (np. studenci, młodzież, sportowcy) i kontekst przekazu
(np. imprezowy, randkowy/romantyczny, sportowy). Dodatkowo jest to
zawsze medium płatne, co pozwala na dotarcie do osób mających odpowiednią
siłę nabywczą, które stać na markowe produkty. Główną zaletą indooru jest właśnie możliwość bardzo precyzyjnego targetingu wybranej grupy docelowej i w konsekwencji minimalizacja tzw. „martwych” kontaktów. Pozwala to na istotne obniżenie kosztu kontaktu oraz optymalizację budżetów reklamowych. Najczęściej wybierane kanały Indoorowe w Polsce to kluby/puby, kina, restauracje/kawiarnie, kluby fitness, baseny. Rozwija się również oferta w kurortach nadmorskich oraz górskich.


V.C: Jakie są innowacyjne formy nośników indoorowych w Polsce?

 

A.M.: Ponieważ to lokalizacja, a nie nośnik generuje widownie przekazu reklamowego,
to nie typ nośnika decyduje o sukcesie kampanii reklamowej. Zdecydowanie
większą wagę ma kontent dostosowany do grupy docelowej przebywającej w danym
lokalu oraz jego rola dla odbiorcy. Istotna cecha nośników Indoorowych jest umieszczenie ich w miejscach, gdzie potencjalny odbiorca przekazu zatrzymuje się na dużej (np. w toaletach, przed lustrem, w przebieralni), co umożliwia długi czas kontaktu (nawet 90 sek.) oraz tak pożądany brak clutteru (ekspozycja 1 na 1). Jako standardowy nośnik reklamowy wciąż dominuje plakat, a także różnego rodzaju stickery. Innowacyjności należy szukać w połączeniu Indooru z innymi mediami na przykład z Internetem, w szczególności z serwisami społecznościowymi.

 

V.C: Producenci z jakich sektorów rynku najczęściej korzystają z reklamy wewnętrznej? Czego oczekują?

 

A.M.: Głównymi odbiorcami przekazów indoorowych są mieszkańcy dużych miast – aktywni
zawodowo i prywatnie (tzw. segment Active Affluent), których styl życia decyduje, że stają się oni najmocniejszymi odbiorcami markowych produktów obecnych na Indoorze.Z tej formy reklamy korzystają głównie producenci produktów markowych i lifestylowych;
szczególnie z sektorów czas wolny, farmacja, kosmetyki, Fashion, Internet. Od operatorów reklamy indoorowej oczekują oni doradztwa w zakresie wyboru lokalizacji precyzyjnie
docierających do ich grupy docelowej, oraz sposobu przekazu informacji, tak aby realizować złożone cele. Coraz więcej prowadzimy akcji zintegrowanych: informacja na plakatach połączona z samplingiem, konkursami, facebookiem
itd.


V.C:. Bliska i daleka przyszłość indooru?

 

A.M. Bliska przyszłość indooru w Polsce to uporządkowanie sieci lokalizacji,
standaryzacja nośników i procesu planowania, a następnie rozwój dwukierunkowej komunikacji umożliwiającej zaangażowanie odbiorcy (łączenie z serwisami społecznościowymi, programami lojalnościowymi czy). W pewnym sensie to powrót do korzeni reklamy w kierunku direct marketingu, który miał za zadania wywołać reakcje odbiorców w postaci kuponów. Tyle że kupony XXI wieku będą cyfrowe, dystrybuowane przez telefon komórkowy.

Etapy planowania kampanii Indoorowych wg Touchpoints Media Group

1. Brief
Definiuje grupę docelową i cele kampanii

2. Planowanie lifestylowe i doradztwo strategiczne

 Analiza stylu życia i konsumpcji mediów w oparciu o dane TGI oraz własne badania ad hoc
 przygotowanie kampanii wg briefu klienta
 Skorzystanie z rekomendowanych pakietów:

3. Selekcja i rekomendacja kampanii
Autorski system planowania i selekcji – TouchPoints Planner wspomaga dobór najbardziej optymalnego zestawu lokalizacji

4. Studium wykonalności
Analiza i ocena możliwości realizacji koncepcji kreatywnych i akcji ambientowych

5. Koordynacja kampanii
Kompleksowa organizacji kampanii opartej na TouchPoints oraz kampanii ambientowych

6. Produkcja
Produkcja wszelkich materiałów: plakatów, naklejek, gadżetów itp.

7. Badania efektywności kampanii
Stopień zapamiętania kampanii, treści przekazu, wpływ kampanii na świadomość marki - to podstawowe wskaźniki, które bada na nasze zlecenie przy wykorzystaniu metodologii
Plakat Impact Test Instytut Mareco / Gallup Group
 

« poprzedni   |   następny » « wróć