Kalendarium

8-11.01.2019 · Heimtextil, Frankfurt nad Menem

8-10.01.2019 · Viscom, Dusseldorf

22-24.11.2018 · Fast Textile, Warszawa

14-15.11.2018 · Retail Show, Warszawa

1-4.10.2018 · 4PrintWeek, Poznań

Angażując aktywistów

 

W czerwcu w niektórych polskich miastach, miedzy innymi w Koszalinie czy Słupsku, pojawiły się billboardy i bannery. Sugerują one, że jedynym sposobem na zachowanie bezpieczeństwa i ochronę przed wszelkim złem jest posiadanie broni. Znajdujące się na nich hasło „Broń ratuje życie” zestawione z różnymi, niekiedy niezamierzenie humorystycznymi zdjęciami, ma według autorów kampanii zmusić polskie społeczeństwo do dyskusji na temat dostępu do broni. Za akcją stoi fundacja Trybun, która zdecydowała się również na umieszczenie na nośnikach cytatów z przemówień amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa. Głoszą one, że „Jedynym kto może powstrzymać złego człowieka z bronią jest dobry człowiek z bronią”. Kreacje te zastanawiają zarówno swoją formą jak i treścią. Poruszają ważny i kontrowersyjny temat posługując się cytatami, które można interpretować w wieloraki sposób. Jednocześnie bannery i billboardy zamiast wywoływać niepokój, związany z samym zastosowaniem broni palnej albo groźbą ataku są zwyczajnie sztuczne i nienaturalne. Widok kobiety śpiącej w towarzystwie pistoletu czy „groźnych” napastników w kominiarkach wywołuje uśmiech zażenowania. Jeśli chce się rozmawiać na tak poważne tematy jak dostęp do broni, należy robić to w sposób adekwatny. Co ciekawe łącznie stworzono czterdzieści osiem banerów, które można pobrać ze stron fundacji Trybun i umieścić w swojej miejscowości. Tutaj nasuwa się pytanie, czy w ten sposób zwolennicy prawa do posiadania i korzystania z broni palnej nie są zachęcani do nielegalnego umieszczania bannerów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. A jeśli tak się stanie, jak wpływa to na wizerunek całek kampanii?

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama