Bieszczady inaczej. Wciągająca lekcja historii z Panasonic

Przełomowa w Polsce wystawa immersyjna ożywia bogate dziedzictwo kulturowe Bieszczadów. Jak podkreślił starosta Marek Andruch, wystawa ta opowiada fascynującą historię, o której należy pamiętać.

 

© Panasonic

Przestrzeń multimedialna w Bieszczadzkim Centrum Dziedzictwa Kulturowego Fanto, mieszczącym się w dawnej rafinerii, została zaprojektowana przez integratora systemu – Group AV – tak, aby zapewnić zwiedzającym niezapomniane, immersyjne doświadczenia, które pozwalają na pełne zanurzenie w fascynującej historii i kulturze regionu podczas piętnastominutowego pokazu. Wciągająca przestrzeń, w której odwiedzający są otoczeni obrazami wyświetlanymi na wszystkich ścianach, podłodze i ekranach parowych, wraz z dźwiękiem odtwarzanym przez 32 kanały, jest zasilana przez projektory Panasonic.”Cała opowieść wyświetlana jest z wykorzystaniem projektorów multimedialnych i tutaj do naszej instalacji wykorzystaliśmy sprzęt Panasonic, który sprawdza się idealnie. Są to urządzenia, które wyświetlają bardzo dobrej jakości obraz i posiadają parametry umożliwiające dostosowanie do tej wymagającej przestrzeni” dodała Agata Sitko, Prezeska Group AV.

Podział na strefy

Wystawa podzielona jest na trzy główne strefy. Pierwsza z nich to strefa immersyjna, w której zwiedzający mogą doświadczyć historii w imponujący sposób dzięki otaczającym obrazom i dźwiękom, które opowiadają całą historię. Druga strefa to przestrzeń VR i interaktywna, wyposażona w stoły multimedialne VR, na których zwiedzający mogą oglądać animowane sceny z historii oraz materiały nagrane w 360°, w tym różne ciekawe miejsca w Bieszczadach.  Trzecia strefa to standardowa przestrzeń wystawiennicza, w której można zorganizować tradycyjne wystawy dzieł sztuki, obrazów i artefaktów historycznych.

 

Opis osoby

Spełnione wyzwanie

Kluczowym elementem dla Bieszczadzkiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego Fanto, a zwłaszcza dla jego pomysłodawcy, Starosty Bieszczadzkiego Marka Andrucha, było stworzenie unikalnej wystawy immersyjnej dla zwiedzających, która przeniesie ich do historycznych miejsc i wydarzeń. Aby osiągnąć ten cel, konieczne było zastosowanie projektorów o wysokiej jasności i rozdzielczości, które zapewnią wyraźny i żywy obraz, nawet przy dużych wymiarach projekcji. Równie istotny był system dźwiękowy, który musiał umożliwiać odtwarzanie dźwięku z kilkudziesięciu kanałów, tworząc realistyczne i przestrzenne doznania dźwiękowe. „Jednym wielkim artefaktem jest ten budynek i wszystko co jest dookoła, a naszym podstawowym celem było maksymalne odwzorowanie pierwotnej wersji tego miejsca” podkreślił Starosta Bieszczadzki Marek Andruch.

Elastyczność i integracja

Elastyczność i łatwość integracji były kluczowymi aspektami tego projektu. System musiał umożliwiać łatwe programowanie i sterowanie projekcjami z centralnego miejsca, co pozwalałoby jednemu operatorowi zarządzać wszystkimi projektorami i systemami dźwiękowymi. Dzięki temu proces sterowania miał być prosty i intuicyjny. Niezawodność i wydajność urządzeń były również niezwykle istotne, aby zapewnić nieprzerwaną pracę bez jakichkolwiek przestojów i zakłóceń. Co więcej, cicha praca urządzeń była konieczna, aby nie zakłócać odbioru dźwięków i narracji podczas zwiedzania. Istotne było również maksymalne uproszczenie interfejsów i elementów sterowania. Choć sterują one zaawansowanymi systemami, interfejs graficzny odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie systemu musiał być niezwykle prosty. System sterowania uruchamia wszystkie urządzenia i przygotowuje je do pracy, natomiast na życzenie grupy odwiedzających można w dowolnym momencie uruchomić immersyjny pokaz multimedialny.

 

Opis osoby

Rozwiązanie

„W Polsce zrealizowaliśmy już kilka instalacji czy wystaw immersyjnych, które obejmują swoją projekcją ściany. Mamy również instalację, która obejmuje zarówno ścianę, jak i sufit. Natomiast ta wystawa jest niezwykle wyjątkowa przez to, że mamy tutaj projekcję, która otacza nas ze wszystkich stron” wskazała Magdalena Przasnyska, Senior Sales and Marketing Manager w Panasonic Connect Europe.

Sprzęt idealnie dopasowany

W samej sali immersyjnej zastosowano 18 najmniejszych, najlżejszych i najcichszych w swojej klasie projektorów Panasonic PT-MZ14KLBEJ z 18 obiektywami Panasonic ET-EMU100. Urządzenia te pracują na poziomie hałasu 42 dB, co zapewnia minimalne zakłócenia dźwiękowe. Pomaga to stworzyć środowisko, w którym wszyscy widzowie mogą skoncentrować się na prezentacji. Jednakże pomimo ich kompaktowych rozmiarów i cichej pracy, generują one imponującą moc światła wynoszącą aż 13 000 ANSI lumenów. Dodatkową zaletą projektorów jest ich laserowe źródło światła i filtr, które nie wymagają wymiany przez 20 000 godzin, co znacznie redukuje zużycie części eksploatacyjnych i liczbę odpadów. W dodatkowej sali wystawowej użyto 3 projektorów Panasonic PT-MZ780BEJ i 3 obiektywów Panasonic ET-ELU20, które oferują jasność 7000 lumenów oraz wysoką rozdzielczość WUXGA (1920x1200).  Natomiast w pozostałych salach zainstalowano 4 projektory Panasonic PT-MZ880BEJ i 4 obiektywy Panasonic ET-ELW20, umożliwiające różnorodne prezentacje na mniejszych powierzchniach o jasności 8000 lumenów i rozdzielczości WUXGA. Oba te projektory, dzięki laserowemu źródłu światła, również zapewniają długotrwałą i niezawodną pracę, minimalizując potrzebę konserwacji.

Najważniejsze cechy systemu

Opis osoby

Pełna immersja: projekcja obejmująca wszystkie ściany, podłogę oraz sufit, co pozwala na całkowite otoczenie obrazem i dźwiękiem, tworząc realistyczne i wciągające doświadczenie dla zwiedzających.
Wysoka jakość obrazu i dźwięku: wykorzystanie projektorów Panasonic PT-MZ14KLBEJ o jasności 13,000 ANSI lumenów oraz systemu dźwiękowego z 32 kanałami, zapewniających wyraźny, żywy obraz i przestrzenne doznania dźwiękowe.
Łatwość integracji i sterowania: możliwość łatwego programowania i zarządzania projekcjami z jednego miejsca przez jednego operatora, dzięki czemu system jest elastyczny i wydajny, a jednocześnie pozwala na oszczędność kosztów operacyjnych

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama

Vavada casino Online kaszinó több ezer játékkal