Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Koniec wolnych mediów?

W związku z przejęciem Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau przez PKN Orlen, Helsinska Fundacja Praw Człowieka złożyła opinię do prezesa UOKiK, w której stwierdza, że przejęcie przez koncern państwowy „jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą wolności mediów, która wyklucza prawne podporządkowanie władzom politycznym”. Według HFPC, prasa wydawana przez spółkę, w której nadzór sprawują politycy, nie jest w stanie wypełniać przypisanych jej zadań. „Koncentracja w rękach jednego podmiotu gospodarczego druku prasy, jej wydawania i kolportażu bezsprzecznie wpływa nie tylko na zakres informacji dostarczanych odbiorcom, ale również prowadzi do zaburzenia konkurencji na regionalnym rynku medialnym” - czytamy w ocenie HFPC. „Przejęcie Polska Press przez PKN Orlen może przyczynić się do destabilizacji rynku dystrybucji prasy i przynieść szkodę konsumentom, pozbawiając ich rzetelnej, niezależnej informacji.”

Na tym jednak sytuacja się nie kończy. Jak czytamy na portalu Wirtualnemedia.pl, polski koncern paliwowy prowadzi obecnie rozmowy dotyczące przejęcia Gremi Media, wydawnictwa m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Wydarzenie to skomentował redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, Bogusław Chrabota: „Nic o takiej planowanej transakcji nie słyszałem. Osobiście uważam, że wydawcą >>Rzeczpospolitej<< i >>Parkietu<< powinna być profesjonalna grupa medialna, a nie - choćby największy - koncern paliwowy”.

Z kolei zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, Roman Umielski, dodaje: „Te decyzje, jak w przypadku Polska Press, nie zapadają w gabinecie prezesa Orlenu, ale w gabinecie prezesa Kaczyńskiego na Nowogrodzkiej. Znam tylko jeden podobny przypadek w tej części Europy: to spółka Gazprom Media, która na polecenie Kremla przejęła telewizję NTW i gazetę >>Izwiestia<<”.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama