Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

10-12.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

W blasku iluminacji

Trzysta tysięcy widzów w ciągu pięciu festiwalowych wieczorów – 6. Bella Skyway Festival pobił rekord frekwencyjny wszystkich wcześniejszych edycji. Instalacje świetlne i mappingi przygotowane specjalnie dla konkretnych przestrzeni toruńskiej starówki zaprezentowali artyści z Włoch, Norwegii, Czech, Belgii, Portugalii i Polski.

 

 

Wydarzeniem tegorocznej edycji była gigantyczna „Galeria Galaktyka” na ulicy Szerokiej, która połyskiwała w rytm muzyki, imitując świetliste niebo nad głowami widzów. W instalacji przygotowanej przez włoskich mistrzów światła, grupę Mariano Light, wykorzystano 50 000 mikrolamp LED, 1200 lamp imitujących gwieździste niebo oraz 150 lamp imitujących płatki śniegu.

Dużym zainteresowaniem publiczności cieszyły się widowiskowe mappingi, które można było oglądać przed gmachem Urzędu Marszałkowskiego oraz na fasadach Teatru im. Wilama Horzycy i Collegium Maximum UMK. Ukłon w stronę festiwalowej publiczności stanowiły liczne wizualne nawiązania do polskiej literatury. Belgijska grupa Het Pakt w nowej festiwalowej przestrzeni — na ulicy Pod Krzywą Wieżą — przywołała wiersz Wisławy Szymborskiej „Pod jedną gwiazdką”. Do słynnej powieści Stanisława Lema, „Solaris”, nawiązała jedna z najlepszych na świecie grup zajmujących się mappingiem 3D — czeska Macula — w „Podobiźnie” na fasadzie Collegium Maximum UMK.

Niewątpliwą atrakcją tegorocznej edycji była ekologiczna projekcja na kurtynie wodnej przygotowana przez Bogumiła Palewicza. „Miejska dżungla” w Dolinie Marzeń była jedną z najchętniej odwiedzanych festiwalowych prezentacji.

Subtelne prace młodych polskich i norweskich twórców oświetliły park przy Placu Rapackiego. Świetlista „Droga” Liliany Kaczorowskiej oraz prace norweskich artystek Evy E. Almås oraz Marit B. Olsen stanowiły interesujące artystyczne interwencje w zastaną przestrzeń. Interaktywny charakter miały prace portugalskiego twórcy André Banha („Dom o dwojgu drzwi”) i Liliany Piskorskiej („Rosa Winkel”).

W przestrzeni toruńskiej starówki widzowie mogli odkrywać zaskakujące instalacje, które igrały z ich rozumieniem sztuki. W Ruinach Podominikańskich można było zobaczyć „Fosfor 360 wersję B”, na Rynku Nowomiejskim podświetlone kraty ściekowe odsłaniały wnętrze miasta w instalacji „Jakie to brzydkie!”, dziwne, wielokomórkowe i prymitywne kształty wychodzące z cegieł na końcu ulicy Podmurnej pulsowały subtelnym światłem w „Lekko-Lepkiej”.

 

Nie tylko dla sztuki

Odbywający się nieprzerwanie od 2009 roku festiwal to unikalne wydarzenie o międzynarodowym charakterze, podkreślające dwa niezaprzeczalne atrybuty Torunia: gotyckie dziedzictwo i silne związki z astronomią. Bella Skyway Festival kreuje kulturalną markę miasta i wzbogaca jego ofertę turystyczną. To także wydarzenie, które przyciąga znane marki. „Międzynarodowe korporacje i lokalny biznes od kilku lat współtworzą z nami wyjątkowy festiwal światła, wpisując się w dobre praktyki efektywnej współpracy między sektorem publicznym, biznesem i przedstawicielami kultury i sztuki” – mówi Przemysław Draheim, rzecznik prasowy Toruńskiej Agendy Kulturalnej. – „Naszym biznesowym partnerom zapewniamy niestandardowe formy promocji marki – logotypy sponsorów stają się elementami mappingów 3D wyświetlanych na zabytkowych fasadach. Podczas wydarzenia wykorzystujemy także tak zwaną partyzantkę świetlną, czyli guerilla lighting – goście festiwalu, wykorzystując latarki Energizer, uczestniczą w interaktywnych warsztatach lub z pomocą żyroskopowych kul Powerball świetnie się bawią”.

 

Podczas 6. Bella Skyway Festival, który odbył się w dniach 26-30 sierpnia 2014 roku w Toruniu, zaprezentowano 11 świetlnych instalacji i 3 mappingi. Festiwalowi towarzyszyło 8 akcji specjalnych. Organizatorami Bella Skyway Festival są: Miasto Toruń i Toruńska Agenda Kulturalna. Sponsorem tytularnym wydarzenia jest TZMO S.A. i Marka Bella. Partnerem Głównym Festiwalu jest Województwo-Kujawsko Pomorskie, zaś Wyłącznym Partnerem Energetycznym – Tauron Polska Energia. Patronat medialny nad festiwalem objął między innymi magazyn VISUAL COMMUNICATION.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zwrot afektywny

Od dłuższego już czasu, a dokładnie od lat 90. XX wieku, współczesna filozofia oraz antropologia kultury mówi nam, że żyjemy w czasach afektywnego zwrotu. Tak więc w centrum uwagi stawiamy emocje, odczucia, uczucia, doznania… Czynimy tak również na łamach VISUAL COMMUNICATION, pytając m.in. o skuteczność kampanii społecznych i możliwości ich oddziaływania.

Reklama