Kalendarium

17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa

18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn

24-26.11.2020 · InPrint, Milan

12-14.01.2021 · Viscom, Düsseldorf

12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt

MNV Króliki w Muzeum

Data publikacji: Marzec 2012

Projekt: Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego

 

Agencja: MesmerCenter – firma prowadzona przez Antoninę Benedek i Rafała Benedeka. Projekt powstał we współpracy z Research Studios.

 

Znak: Głównym elementem logo jest ligatura łącząca inicjały M, N i W. Skrót "MNW" funkcjonował już wcześniej, jest też częścią adresu strony internetowej. Co ważne, ligatura daje się odczytać zarówno w języku polskim, jak i angielskim: MNW (Muzeum Narodowe w Warszawie) i NMW (National Museum in Warsaw). Dynamiczna forma oparta na skośnych elementach nawiązuje w pośredni sposób do rytmu architektonicznego głównego gmachu Muzeum w Alejach Jerozolimskich.

 

Proces: Punktem wyjścia w procesie tworzenia identyfikacji był kontekst. Zgromadzono dokumentację fotograficzną Muzeum i przeprowadzono rozmowy z pracownikami. Kolejnym etapem było gromadzenie ikonografii związanej z samą ideą Muzeum: obrazów przedstawiających archiwa, pierwsze muzea, gabinety osobliwości. Badanie kontekstu to bardzo ważny etap tworzenia identyfikacji – etap, w którym krystalizują się inspiracje i spostrzeżenia, które potem często znajdują wyraz w projekcie. Przykładem może być opozycja inkluzywnośćekskluzywność. Luwr, uznany za pierwsze w historii "muzeum narodowe" był postrzegany jako symbol egalitaryzmu, dostępności i zwycięstwa demokracji nad tyranią. Z drugiej strony Muzea Narodowe zawsze były narzędziem budowania ekskluzywności i poczucia dumy narodowej, instytucjami świadczącymi o poziomie kultury i wyższości danego narodu. Ta właśnie opozycja inkluzywność / ekskluzywność znalazła wyraz w projekcie typograficznym: font Suisse jest ucieleśnieniem nowoczesnych i socjalistycznych ideałów Bauhausu; natomiast Romain, oparty na dworskiej czcionce Romain du Roi Ludwika XIV wyraża konserwatywny aspekt instytucji Muzeum.

 

Realizacja: Przed fontami postawiono konkretne wymogi, wśród nich: adekwatność, zestaw glifów, dostępność w języku polskim, dostępność w formacie OpenType i web oraz oczywiście cena. Zaproponowane fonty są oryginalne, wszechstronne (w sensie funkcjonalnym) i umożliwiają skład publikacji o naukowym standardzie. Bardzo istotnym elementem identyfikacji jest kolorowy pattern / wzorzec, wyprowadzony z logo. Jest to forma, która ożywia identyfikację, wyraża bogactwo i różnorodność oferty / zbiorów Muzeum, a w przyszłości będzie pełnić rolę spajającą identyfikację oddziałów MNW. Wyzwaniem było stworzenie takiego projektu identyfikacji, który umożliwiłby później rozszerzenie na filie MNW, przede wszystkim Królikarnię i Muzeum Plakatu. Z rytmu diagonalnych elementów logo wyprowadzono ukośnik, który pozwala dodawać dowolne elementy do znaku podstawowego. Nowe logo Królikarni, to koncentracja na samych "króliczych uszach", jako elemencie typograficznym, zintegrowanym z nazwą. W ten sposób powstała charakterystyczna litera o/ó z uszami. Znak nieoczywisty, odrobinę egzotyczny, współgrający z ambitnym programem kuratorskim Królikarni.

 

System nawigacyjno –informacyjny

 

Jego rolą jest informowanie i kierowanie ruchem zwiedzających pomiędzy strefami miasto-budynek-pomieszczenia-kolekcja. Fizyczna forma elementów systemu wyprowadzona została ze skośnych elementów logo. Podstawowe elementy to wolnostojące stele z wymiennymi panelami informacyjnymi oraz zestaw ukośnych tablic o zróżnicowanych rozmiarach.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Targi drupa przeniesione!

Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.

Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.

Reklama