Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Materiał z potencjałem

Data publikacji: wrzesień 2011

Koszulka i torba z logotypem firmy czy wielkoformatowe layouty zewnętrzne lub ekspozycje we wnętrzach mieszkań, galeriach i muzeach – nikt już nie wątpi, że tekstylia posiadają duży potencjał komunikacyjny i reklamowy. Pokrzepiającym jest, że specjalistom z branży nie brakuje pomysłów na nowe media, jak chociażby pokrowce na lusterka samochodowe. Oprócz własnej inwencji moją oni liczyć na bogaty wybór technologii – druk cyfrowy, tłoczenie, flokowanie czy haft.

Druk na tekstyliach stał się popularny dzięki produkcji firmowych gadżetów, a także odzieży. Jednak tę formę reklamy możemy znaleźć również na boisku sportowym czy torze wyścigowym. W okresie zbliżającego się Euro 2012 marketing sportowy stał się tematem niezwykle aktualnym. Coraz częściej podkreśla się wykorzystywanie emocji towarzyszących zmaganiom w celach marketingowych. W świecie sportu reklama odgrywa niezwykle ważną rolę – jest ona obecna na nośnikach usytuowanych w pobliżu obiektów sportowych, ale również na koszulkach graczy czy szalikach kibiców. Jeśli chodzi o tekstylia, to na arenie rozgrywek sportowych można natknąć się nie tylko na odzież, ale chociażby na flagi czy pneumatyczne bramy, które posiadają potencjał do zadruku. W ostatnim czasie za sprawą firmy Flagzone na polskim rynku pojawiły się pokrowce na lusterka samochodowe mające służyć wyrażaniu uznania dla ukochanej drużyny piłkarskiej. Sprawdzony w Republice Południowej Afryki pomysł, został przeniesiony na grunt europejski. Lusterka samochodowe mogą posłużyć nie tylko do wyrażania sportowych preferencji, ale również przekazywania innego rodzaju komunikatów. O tym, czy Europejczycy przyjmą ten produkt równie entuzjastycznie jak Afrykanie przekonamy się wkrótce. Jednak już teraz możemy mówić o innowacyjności, funkcjonalności i niskiej cenie tego rozwiązania.

Skupiając się na rozwiązaniach masowych, często się zapomina o produktach dedykowanych wąskiemu gronu odbiorców. Stosunkowo wysoka cena i ściśle określona grupa klientów decyduje o tym, że pisząc o komunikacji wizualnej zapomina się chociażby o sztandarach. Ma na to wpływ również dominująca nad marketingową, funkcja reprezentacyjna czy wręcz sakralna, a także zindywidualizowanie i jednostkowość realizacji. Obecne głównie w instytucjach kościelnych, edukacyjnych czy rządowych, sztandary kojarzone są z rękodzielnictwem i mozolną pracą wykonywaną przez hafciarki. Trudno uwierzyć, że ta  tradycyjna forma zdobienia – jaką jest haft – może wykorzystywać najnowsze technologie, jak chociażby laser. Przykładem zastosowania innowacyjnych metod w branży hafciarskiej jest firma Haftina, która posiada maszynę hafciarską wyposażoną w laser bramowy. Dzięki temu można wykonywać precyzyjne zlecenia, jak chociażby naprzemienne nanoszenie haftu wypukłego i płaskiego na wcześniej wygrawerowane tło. Obok zastosowań skierowanych do wąskiego grona odbiorów – jak sztandary, haft znajduje również zastosowanie w produkcji przedmiotów codziennego użytku. Wspominając o zadrukowywanych tekstyliach obecnych na stadionach, nie należy pominąć haftowanych naszywek, które mogą stanowić medium wyrażania sportowych emocji.

Ne należy zapominać, że oprócz gadżetów reklamowych, sportowych czy sztandarów
ważnym odbiorcą druku na tekstyliach są dekoratorzy wnętrz. Podczas mających miejsce w Dusseldorfie w dniach 13-15 października targów viscom będzie można podziwiać przykładowe projekty wystroju sklepów i witryn oraz wykończenia wnętrz. Agencja raumPROBE zaprezentuje około 150 innowacyjnych tkanin pochodzenia zarówno naturalnego (zwierzęcego i roślinnego), a także syntetycznego. Uczestnicy szczytu będą mieli okazję wziąć udział w Warsztatach Drukarskich, podczas których zostaną zaprezentowane możliwości najnowszych urządzeń. Ponadto podczas październikowych targów będzie można uczestniczyć w licznych wykładach i prezentacjach. Przyznane zostaną również nagrody dla różnych technik druku i haftu. W tym roku tradycyjną kategorię „druk” zastąpiono „wykończeniem”, co stanowi szanse dla przedstawicieli branży hafciarskiej. Potencjał zadrukowywanych tekstyliów tkwi nie tylko w ich ciekawej formie i innowacyjnych zastosowaniach. Godny podkreślenia jest również bogaty wybór technologii, jak: druk cyfrowy, tłoczenie, flokowanie czy haft. Szeroki zakres możliwości technicznych druku na tekstyliach będzie można podziwiać na październikowych targach viscom. Obserwując trendy na rynku można zauważyć, że problematyka ta coraz częściej gości podczas wydarzeń z branży komunikacji wizualnej i reklamowej.

Foto: © Flagzone
Siła sportu. Alternatywą dla chorągiewek czy flag przyklejanych na karoserii samochodu są pokrowce na lusterka stworzone przez firmę Flagzone. Stworzone z myślą o manifestowaniu barw narodowych podczas Euro 2012, pokrowce są przykładem niecodziennego zastosowania druku na tekstyliach.

Foto: © Haftina
Potocznie haft kojarzy się z niezwykle pracochłonną, tradycyjną formą rękodzielnictwa, jednak firma Haftina udowadnia, że przy produkcji sztandarów pomocny może okazać się  – współpracujący z maszyną hafciarską. – laser bramowy. Specjalne zamówienie złożone przez Organizację Lions Club M2M z Wrocławia wymagało symetrycznego powielenia logotypu na płachtach sztandaru tworząc tło, na które następnie naniesiono haft wypukły i płaski zgodnie z projektem. 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama