Kalendarium

17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa

18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn

24-26.11.2020 · InPrint, Milan

12-14.01.2021 · Viscom, Düsseldorf

12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt

Cyfrowe żniwa

Data publikacji: marzec 2014

Autor Łukasz Mikołajczak

 

Jeżeli chcecie zobaczyć w jednym miejscu i czasie najbliższą przyszłość komunikacji cyfrowej, to nie ma lepszego miejsca niż ISE w Amsterdamie. To właśnie tam swoje premiery mają najnowsze rozwiązania prezentowane przez największych graczy, a w blasku reflektorów debiutują również arcyciekawe produkty mniejszych firm z całego świata – w tym z Polski. Dobra rada: uważajcie tylko, aby się nie zgubić!

 

© Samsung

 

Samsung na swoim stoisku zaprezentował prawdziwy labirynt cyfrowych rozwiązań.

 

W 1895 roku holenderskie Stowarzyszenie Producentów Rowerów zorganizowało w amsterdamskim Pałacu Przemysłu pierwszą wystawę swoich wyrobów. Ekspozycja okazała się sukcesem, a kolejne lata pokazały, że zapotrzebowanie na oglądanie samochodów, motocykli i bicykli jest tak duże, że trzeba dobudować kolejne hale. W ten sposób powstało centrum wystawiennicze Amsterdam Rai, przez które od tego czasu przewinęło się już ponad 90 mln odwiedzających. Targi Integrated Systems Europe (ISE) odbywają się obecnie w całym dwunastohalowym kompleksie, który corocznie na początku lutego zamienia się w światową stolicę komunikacji cyfrowej.

ISE, jak na targi specjalistyczne, powalają swoją skalą. W tym roku odwiedziło je ponad 51 tys. osób, a swoją ofertę prezentowało aż 952 wystawców. Lista największych marek robi wrażenie: Samsung, Philips, Sharp, Sony, Panasonic, Cisco, Christie, LG, Mitsubishi Electric, NEC, Creston, Epson, Canon czy Barco – to tylko czubek cyfrowej góry lodowej. Zaskakuje też liczba konferencji, prezentacji i wykładów: Inteligentne Budynki, Audioforum czy Sport Seminarium – to tylko największe. W sumie odbyło się ich niemal sto w przeciągu trzech dni! Było więc na co popatrzeć i czego posłuchać.

 

© ISE

 

Na ISE z ekranami można robić wszystko: dotykać, oglądać, a nawet po nich chodzić.

 

Premiery gigantów

Podróż po tegorocznym ISE warto było zacząć od stoiska Samsunga. Tam prawdziwą gwiazdą był zaprezentowany po raz pierwszy 110-calowy wyświetlacz Ultra HD. Produkt przeznaczony jest dla branży handlowej, a zwłaszcza segmentu odzieżowego. Dzięki największej na rynku przekątnej ekranu oraz jakości HD może być on z powodzeniem wykorzystywany na pokazach mody lub w branżach, gdzie jest potrzeba szczegółowego monitorowania wielu złożonych procesów naraz, np. w centrach nadzoru, zarządzania kryzysowego czy w nowoczesnych salach operacyjnych.

Samsung pokazał także wiele rozwiązań software’owych dla wyświetlaczy LFD, umożliwiających m.in. zarządzanie treściami (system Samsung MagicInfo), kalibrację ekranów oraz tworzenie z nich złożonych ścian wideo. Rozwiązanie MagicInfo Video Wall 2.0 pozwala zarówno na proste łączenie ekranów w prostokątną wielkoformatową ścianę wideo, jak również na budowanie z nich mozaik, które swoim nieregularnym kształtem przyciągają uwagę skuteczniej niż klasyczne instalacje. Systemy Digital Signage koreańskiej firmy ukierunkowane były również na wsparcie oferty kulinarnej w restauracjach szybkiej obsługi, jako tzw. Electronic Menu Board. Umożliwia on przedstawienie potraw w animowanej postaci lub dostarczenie klientom dodatkowej informacji w dynamicznej formie, na przykład dzięki kodom QR. Oczywiście wyświetlaną treścią można zdalnie zarządzać w czasie rzeczywistym bądź poprzez harmonogramy. Po wyposażeniu ekranów w specjalną nakładkę dotykową restauracje mogą wykorzystać je także do stworzenia systemu bezobsługowego zamawiania potraw.

Smakowicie było również na stoisku LG, gdzie w całej krasie można było zaobserwować swoisty wyścig marek na przekątne. 105-calowy wyświetlacz Ultra HD z proporcjami ekranu 21:9 i rozdzielczością 4k był tego najlepszym przykładem. Jak zapewnia producent, może być on ustawiony w pionie lub poziomie i gwarantuje odwzorowanie obrazu w każdym detalu. Przedstawiciele LG nie ukrywali, kto jest ich największym konkurentem, i podkreślali jednocześnie, że ich wielkoformatowy monitor jest o 0,5 cala cieńszy niż produkt koreańskiego rywala! Podobne możliwości oferuje drugi sztandarowy produkt LG – 98-calowy wyświetlacz Ultra HD (3840 x 2160) w formacie 16:9. Świetnie prezentował się również 10-punktowy, interaktywny ekran 84-calowy, video wall o grubości 3,5 mm z oprogramowaniem Supersign, a także lustrzany ekran 55-calowy Full HDLG z funkcją wirtualnej przymierzalni 360 stopni.

W zupełnie innym kierunku poszedł NEC. Podzielił on swoje stoisko na sektory, w tym m.in.: centrum handlowe z rozwiązaniami wspierającymi sprzedaż, salę konferencyjną, gdzie demonstrowano innowacyjne rozwiązania dotyczące szkoleń i konferencji, kino ze streamingiem cyfrowego contentu o bardzo wysokiej rozdzielczości, centrum monitoringu oraz restaurację szybkiej obsługi, wykorzystującą inteligentne wyświetlacze. Wzrok zainteresowanych handlem i reklamą cyfrową przyciągały monitory wielkoformatowe o ultrawysokiej wysokiej rozdzielczości – MultiSync X841UHD i X651UHD – oraz 80-calowy monitor MultiSync P801, pozwalający wyświetlać sylwetkę ludzką naturalnej wielkości. Warto też było bliżej przyjrzeć się monitorowi dotykowemu MultiSync E232WMT z obsługą 10-punktowego multi-touch i kamerką internetową Full HD. Specjalnie stworzony na potrzeby multidotykowego monitora interaktywny content pokazywał spektrum możliwości tego rozwiązania. Dodatkowo w części reklamy cyfrowej zaprezentowana została platforma Vukunet, pozwalająca operatorom sieci DS, lokalnym inwestorom, agencjom mediowym oraz samym reklamodawcom na dostarczanie komunikatu do konkretnego odbiorcy w wybranym miejscu. Wspomnijmy też, że w sektorze gastronomicznym NEC chwalił się serią monitorów wielkoformatowych P (dostępną obecnie w rozmiarach od 40 do 80 cali) z wbudowanym czujnikiem komunikacji bliskiego zasięgu NFC. Rozwiązanie to umożliwia przeprowadzenie szybszej i tańszej instalacji, natomiast czujnik obecności użytkownika przed ekranem pozwala na zmianę wyświetlanej treści w zależności od dystansu obserwatora od nośnika oraz  zmniejsza zużycie energii. Monitory z serii P można zintegrować z opartym na systemie Android odtwarzaczem Digital Signage w standardzie OPS z czterordzeniowym procesorem. Na koniec w strefie szkoleniowo-konferencyjnej NEC po raz pierwszy zaprezentował nową serię bezfiltrowych projektorów M i MS, bazujących na technologii DLP, które wkrótce pojawią się w sprzedaży.

Philips Signage Solutions kusił nie tylko wybornym winem, ale przede wszystkim nową serią produktów Q-Line i innowacjami SmartCollections. Jak zapewniano, największymi zaletami koncepcji Smart są: krystaliczny obraz, przetwarzanie informacji w chmurze, pełna kontrola użytkownika i zarządzania contentem. Również seria ścian wideo X-Line prezentowała się okazale, zwłaszcza że oferowała możliwość połączenia aż 150 monitorów Full HD. Jednak moją uwagę zwróciła platforma wdrażania i zarządzania Digital Signage pod nazwą SmartSignage. Służy ona do budowania inteligentnych ekosystemów w ramach otwartych rozwiązań i standardu HTML5. „Nasze produkty opierają się na innowacyjnych rozwiązaniach, które mają służyć do wspierania działań naszych integratorów i dostawców w edukacji, opiece zdrowotnej, handlu, transporcie czy zarządzaniu ” – mówił Chris Slums, dyrektor generalny Philips Signage Solutions. 

© EMG

 

ISE to cyfrowa eksplozja kształtów i kolorów.

 

Ciekawostki, głównie interaktywne, pokazał również Sharp. 10-punktowe monitory dotykowe Big Pad nie tylko umożliwiały jednoczesne pisanie po interaktywnym ekranie czterem użytkownikom, lecz także udostępniały funkcję dzielenia się treścią z osobami uczestniczącymi w zebraniu zdalnie. Natomiast do zastosowań Digital Signage przeznaczone były monitory dotykowe LCD Full HD z opcją odręcznego pisania na ekranie. Był to 20-calowy monitor (LL-P202V), wyposażony w pióro dotykowe z konwersją pisma odręcznego na tekst cyfrowy oraz 24-calowy monitor (LL- S242A), wyposażony w wysokiej czułości panel dotykowy, stworzony do wyświetlania informacji i prezentacji obrazu w punktach sprzedaży, przestrzeniach wystawowych oraz centrach rozrywki.

Stoisko Panasonic zostało zdominowane przez premiery w segmencie profesjonalnych projektorów 4k, czyli pierwsze modele laserowego projektora 1-chip DLP o mocy 6 tys. lumenów – PT-RZ670 i PT-RW630. W kategorii Digital Signage udostępniono nową linię monitorów „bezszwowych” serii LFV w rozmiarach 47 i 55 cali, które są przeznaczone do tworzenia ścian wideo i doskonale sprawdzają się w tworzeniu menu w restauracjach szybkiej obsługi. Nowością były też profesjonalne ekrany do pracy na wolnym powietrzu serii LFX o sile światła 1000 i 2000 cd/m2. Nie przeszkadza im silne światło słoneczne, a dzięki autorskiemu systemowi wymuszonego chłodzenia wewnętrznego są one odporne na typowe dla ekranów LCD pojawianie się czarnych plam od słońca. Dodatkowo posiadają fabryczną konstrukcję przystosowaną do trudnych warunków atmosferycznych w klasie IP44 i IP55.

Na Digital Signage, choć w mniejszym zakresie, postawił również Sony. Profesjonalne monitory od 42 do 55 cali Full HD LCD do zastosowań publicznych z serii FWD pozytywnie zaskakiwały nie tylko jakością obrazu, ale też niskim zużyciem energii. Interesująco prezentowały się również systemy do wideokonferencji w jakości HD – PCS-XG 100 i 77.

 

© EMG

 

Propozycja witryny sklepowej NEC.

 

Ukryte perełki

Stoiska największych marek przyciągały uwagę swoją skalą i rozmachem, jednak warto było też zajrzeć do bocznych alejek, gdzie wśród cyfrowych zaułków można było odkryć prawdziwe perełki. Takowymi były z pewnością niezwykle spektakularne i dynamiczne rozwiązania świetlne LED firmy InventDesign. Wrażenie robiły również tylne projekcje na szybie samochodu Four Winds Interactive oraz dynamiczne prezentacje holograficzne i 3D na stoisku Realfiction. Obojętnie nie można było przejść również koło hali nr 8, która w całości była poświęcona Digital Signage. Tam też spotkaliśmy polskie firmy. „Tak jak rok temu, mamy mieszane uczucia – z jednej strony olbrzymia liczba wystawców i zwiedzających, ale nie ma jakiegoś znaczącego przełożenia na sprzedaż. Owszem, zawsze zdobywamy nowych klientów, ale osobiście wolę mniejsze imprezy, na których jest więcej potencjalnych klientów i więcej czasu na rozmowy” – twierdzi Tomasz Sepioło z firmy Solix. Na brak zapytań ofertowych nie narzekała inowrocławska firma Screen-Led. „O możliwość wypożyczenia bądź zakupu naszych mobilnych ekranów LED-owych pytały firmy z całej Europy. Natomiast nasza nowość, naczepa Mobiled ze składanym ekranem LED na hydraulicznym wysięgniku i rotacją ekspozycji w zasięgu 360 stopni, robiła prawdziwą furorę. Tak więc z efektów potargowych jesteśmy bardzo zadowoleni” – zapewnia Kacper Pawlak ze Screen-Led. Podobnie było w gdyńskiej firmie multiTap, która zaprezentowała rozwiązania w zakresie rozszerzonej rzeczywistości 3D bazującej na autorskiej prezentacji przygotowanej na Oculus Rift. „Pokazaliśmy, jak w nowoczesnej komunikacji marketingowej można łączyć zabawę, edukację i biznes przy pomocy interaktywnych stołów i witryn sklepowych oraz ścian wideo. Z uwagi na tłum gości prezentacje musieliśmy robić w określonych godzinach, ponieważ nie można się było do nas dostać. Jednym zdaniem: ISE to były dla nas prawdziwie cyfrowe żniwa” – informuje Marcin Borowski z multiTap.

ISE można chwalić, ale najbardziej wiarygodne są dane liczbowe. Już w trakcie bieżącej ekspozycji wystawcy zarezerwowali na poczet następnej edycji 33 450 m2 powierzchni wystawienniczej, co stanowi 10 proc. więcej niż rok temu o tej samej porze. To wymowny sygnał, że w dniach 10-12 lutego 2015 roku warto już rezerwować hotele w Amsterdamie.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Targi drupa przeniesione!

Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.

Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.

Reklama