Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Największy spadek w historii

Według raportu przeprowadzonego przez Publicis Groupe, wartość rynku reklamowego w Polsce pierwszej połowie roku 2020 spadła o 15,3 procent do 4,02 miliarda złotych. Największy spadek nastąpił w II kwartale tego roku (w kwietniu i maju), kiedy spadek wydatków reklamowych wyniósł prawie 29 procent, a w każdym z tych miesięcy reklamodawcy zmniejszyli swoje inwestycje o około 300 milionów złotych.

Najmocniej ucierpiała reklama zewnętrzna i kinowa, a także sektor turystyczny i finansowy. Spadki te były skutkiem wprowadzonych restrykcji, które ograniczyły działalność wielu firm, a w wielu przypadkach całkowicie ją zawiesiły (jak np. kina).

W pierwszym półroczu spadek odczuły wszystkie media, za wyjątkiem Internetu, choć i tam wzrost wyniósł jedynie 0,2 procent w porównaniu do roku poprzedniego. Wartość reklamy telewizyjnej spadła o 21 procent, radio o 13,6 procent, dzienniki i magazyny odpowiednio o 29,9 procent oraz 35,3 procent. Wydatki reklamowe w kinie były natomiast niższe o ponad 60 procent, co było wynikiem zawieszenia ich działalności od 12 marca. Największe spadki w zakresie inwestycji reklamowych odnotował sektor żywności (24,2 procent), finansów (48,1 procent) oraz motoryzacji (38,6 procent).

Całoroczny spadek PKB będzie największym w historii. Według analityków z Publicis Groupe, w całym roku 2020 wydatki reklamowe zmaleją o ponad 850 milionów złotych, co stanowi 8,7 procent w porównaniu do roku poprzedniego. Jak twierdzi Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe, czerwiec przyniósł nieznaczną poprawę sytuacji, a wskaźniki gospodarcze stopniowo wracają  do poziomu z roku ubiegłego. Zauważalny wzrost sprzedaży reklamy prognozuje się od września tego roku.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama