Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Wygrana Zofii Wawrzyniak

Rozstrzygnięto tegoroczny 21. konkurs Galerii Plakatu AMS, którego tematem było hasło „Jedenaste: Nie produkuj śmieci”. Zwyciężczynią została Zofia Wawrzyniak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, autorka pastiszowej kompozycji stanowiącej ironiczną replikę jednego z najbardziej znanych obrazów René Magritte’a pt. „Kochankowie”. Jury przyznało także 5 wyróżnień, które otrzymali: Rafał Bartlet, Inez Łaguna, Zuzanna Rawa, Michał Tokarski oraz duet Natalia Wilczak i Marek Kuciński.

„Belgijski malarz przedstawił na płótnie mężczyznę i kobietę połączonych w pocałunku, których głowy owinięte są w białe, nieprzezroczyste tkaniny. Zastąpienie tych materii pogniecionymi foliowymi torebkami z jednej strony pogłębiło surrealistyczną aurę oryginalnego obrazu, z drugiej jednak nadało mu trywialności, a zarazem odarło z tajemnicy i odebrało urodę. Ta niepoddająca się jednoznacznemu odczytaniu praca jest przykładem - silnie obecnej we współczesnej sztuce - tendencji do komentowania i reinterpretacji dzieł dawnych mistrzów, wykorzystywania ich siły do formułowania ważkich i aktualnych komunikatów” - mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu.

„Jury wysoko oceniło dojrzałą formę tego projektu, podobnie jak plakatu Rafała Bartleta, będącego trawestacją obrazu Edwarda Muncha Krzyk, do ostatniej chwili walczącego o pierwsze miejsce. Wyróżnienie zdobyła jeszcze jedna praca wykorzystująca motyw klasycznego przedstawienia: plakat Zuzanny Rawy, na którym gołąbek Pabla Picassa został uwięziony w foliowej torbie. Czy to przypadek, że o brzydocie współczesnego świata, zasypanego śmieciami i odpadami, młodzi graficy opowiadają, dekonstruując arcydzieła?” - pyta retorycznie Janusz Górski.

Plakaty nagrodzone w tej edycji konkursu w styczniu 2021 roku pojawią się na ulicach polskich miast, zastępując poprzednią edycję z plakatami pod hasłem „Zwierzę też człowiek”. Podążając za tematem konkursu, AMS nie zapomniał o ekologicznym aspekcie prezentacji tych dzieł – plakaty zostaną wydrukowane na papierze G-print wyprodukowanym przez Papiernię Grycksbo, która posiada certyfikat ISEGA, a jej rozwiązania energetyczne są całkowicie wolne od paliw kopalnych. Papier G-print jest badany na metale ciężkie, a proces jego produkcji jest neutralny pod względem emisji CO2.

Na zdjęciu: replika obrazu „Kochankowie” René Magritte’a autorstwa Zofii Wawrzyniak.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama