Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

09-11.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

Strefa sublimacji

Data publikacji: Styczeń 2013

Metoda, która nie zadowala się tylko powierzchownym nadrukiem, lecz skutecznie penetruje materiał. Tworzy barwne, permanentne, odporne realizacje. Bazuje na procesie chemicznym po raz pierwszy opisanym w XII wieku. Oto druk sublimacyjny.

 

Zadrukowane tkaniny – koszulki, flagi, banery – muszą być odporne na pranie, temperaturę oraz warunki pogodowe. Farba pokrywająca wyłącznie powierzchnię materiału szybko uległaby zatarciu. Dlatego tak istotna jest możliwość trwałej penetracji podłoża. Z tego też powodu rola druku sublimacyjnego nieustannie wzrasta. Sublimacja to przemiana fazowa polegająca na bezpośrednim przejściu ze stanu stałego w stan gazowy, z pominięciem stanu ciekłego. Jest powszechnie stosowana w laboratoriach oraz przemyśle. Służy między innymi do oczyszczania bądź wydzielania substancji takich jak jod, kamfora, salmiak, naftalen i antracen. Jest szczególnie przydatna w pracy ze związkami chemicznymi, których trudno poddać destylacji ze względu na wysoką temperaturę wrzenia.

 

Szerokie zastosowanie

 

Proces sublimacji znajduje szerokie zastosowanie w druku. Metoda polega na pokryciu farbą tzw. papieru transferowego by następnie w wysokiej temperaturze przenieść ją na podłoże. Sublimację można stosować wyłącznie w odniesieniu do tworzyw sztucznych takich jak poliester (PES), poliakryl (PAN) i poliamid (PA 6.6) oraz na materiałach powleczonych bądź zalaminowanych specjalnym polimerem (klisza bądź lakier poliestrowy). W druku sublimacyjnym cząsteczka barwnika podgrzana zostaje do temperatury od 150°C do 230°C, w wyniku czego zmienia się w gaz i stapia z włóknami tworzywa. Barwnik łączy się z molekułami włókna poliestrowego, w rezultacie farbując je w całości (nie powierzchniowo, jak ma to miejsce w przypadku druku solwentowego bądź inkjetowego). Aplikacje tej metody mogą być różnorodne: grafika reklamowa (flagi, bannery poliestrowe, balony, roll upy, pokrowce, owijki), namioty, odzież sportowa, dekoracja wnętrz, gadżety (kafelki, poduszki, kubki, smycze reklamowe), parasole, deski snowboardowe, kaski i okulary narciarskie.

 

Płaskie czy rotacyjne

 

Systemy druku sublimacyjnego składają się z: drukarki, urządzenia wygrzewającego (prasa, kalander, steamer), papieru transferowego, medium oraz oprogramowania. Drukarki dzielą się na płaskie i rotacyjne. Te pierwsze nadają się do produkcji indywidualnej bądź niewielkich nakładów, te drugie przeznaczone są dla większych nakładów. Istotne jest, ile drukarka posiada głowic, czy ma system stałego zasilania oraz jaki jest zakres dostępnych wielkości kropli. Urządzenie powinno adaptować się do różnych rodzajów mediów oraz w trakcie druku stabilnie je prowadzić, aby unikać błędów i niedokładności. Powinno być łatwe w obsłudze oraz konserwacji, oferować stabilne parametry oraz pozwalać na przewidywanie czasu zużycia poszczególnych elementów konsumpcyjnych. Istotne jest, aby ploter stabilnie podawał materiał na całej szerokości, umożliwiał wykorzystanie cięższych mediów (nawet tych ważących powyżej 100 kg) oraz zapewniał równe napięcie materiału, dzięki czemu wyeliminowane zostanie zjawisko tzw. bandingu. Urządzenie wygrzewające powinno cechować się niską awaryjnością, możliwością regulacji dużej ilości parametrów i sterowania pneumatyką, bezpieczeństwem pracy, stabilnością parametrów (temperatura, prędkość, docisk), powtarzalnością wyników oraz łatwą obsługą okresową. Papier transferowy musi pozwalać na szybki wydruk oraz w wysokim stopniu „oddawać” atrament.


Zalety eko

 

Metoda sublimacyjna ma wiele zalet ekologicznych. Wykorzystywany atrament jest nieszkodliwy dla środowiska, operatorów i odbiorców końcowych, a powstałe odpady można łatwo poddać utylizacji. Papier i poliestr podlegają szybkiej i kontrolowanej biodegradacji. W dodatku materiały te są bezpieczne w kontakcie z ludzką skórą. Dzięki temu oraz niezwykłej odporności mogą być wykorzystywane zarówno w produkcji odzieży, wystroju wnętrz oraz reklamie zewnętrznej.

 

Materiał przygotowany na podstawie prezentacji mgr inż. Błażeja Winnickiego, inżyniera serwisu SICO Polska, wygłoszonej podczas Warszawskiego Dnia Druku.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

2017: kolejne nowe otwarcie

Kończymy stary rok i dynamicznie wchodzimy w nowy! Mamy nadzieję – Drodzy Czytelnicy – że VISUAL COMMUNICATION towarzyszył Wam w roku ubiegłym i będzie Wam towarzyszył w roku 2017. Nieustająco nie tylko pozostajemy na tropach najnowszych rozwiązań technologicznych, lecz również analizujemy tajniki komunikacji wizualnej w sferze języka reklamy...

Reklama