Wszechogarniający obraz

Data publikacji: listopad 2014

W marcu tego roku na targach CinemaCon w Las Vegas firma Barco zaprezentowała swoje najnowsze rozwiązanie pod nazwą Barco Escape – koncepcję potrójnego ekranu kinowego, (jeden ekran główny i dwa ekrany boczne). W zamyśle twórców taki układ ma sprawić, że widz poczuje się całkowicie „zanurzony” w wyświetlanym obrazie. Od niedawna z Barco Escape korzysta kilka kin w Stanach Zjednoczonych; koncept dotarł także do Europy, gdzie stosuje go z powodzeniem jedno z kin w Belgii.

 

Opis osoby

Przykładowe filmy prezentowane w formacie Barco Escape podczas CinemaCon wyświetlane były w rozdzielczości Ultra HD na ekranie centralnym i w rozdzielczości 2K na ekranach bocznych o nachyleniu 45 stopni. Taka konfiguracja nie zapewnia co prawda całkowicie jednolitego obrazu, ponieważ pomiędzy ekranami pozostawiony jest odstęp, ale jest on na tyle mały, że nie wpływa znacząco na jakość obrazu ani komfort odbioru. Filmy demo pokazywane na CinemaCon były na tyle zróżnicowane, że można było się na ich podstawie przekonać o możliwościach wykorzystania formatu Barco Escape. Przykładowo, można wyświetlać obraz panoramiczny na powierzchni wszystkich trzech ekranów jednocześnie lub korzystać z ekranów bocznych do prezentacji ujęć uzupełniających obraz główny.   

 

Jak w labiryncie

Pierwszym komercyjnym filmem, który został wyświetlony w formacie Barco Escape, jest „Więzień labiryntu”. Dotychczas na potrójnym ekranie mogli zobaczyć go widzowie w Stanach Zjednoczonych; ma być w ten sposób zaprezentowany także w Belgii. W filmie znalazły się dwie sceny (trwające łącznie siedem minut) przygotowane specjalnie dla formatu Barco Escape. Ujęcia olbrzymiego labiryntu, wypełniające aż 270-stopniowe pole widzenia, robią spektakularne wrażenie. Podobnie jak wersja demonstracyjna, także zainstalowane w kinach systemy Barco Escape składają się z ekranu głównego z projektorem UltraHD oraz dwóch ekranów bocznych, na których obraz będzie wyświetlany niezależnie przez projektory 2K. Jak przyznają twórcy Barco Escape, obraz może być nieco gorzej odbierany w ostatnich rzędach, natomiast im bliżej ekranu, tym bardziej „wszechogarniające” wrażenia.

 

Dopiero rozgrzewka

Współpraca z wytwórnią filmową 20th Century Fox, która wyprodukowała film „Więzień labiryntu”, to tylko początek wykorzystania Barco Escape w kinematografii. Firma Barco już szykuje kolejne projekty. Reżyser „Więźnia…”, Wes Ball, pokazał na CinemaCon swój krótkometrażowy film „Ruin” w formacie Barco Escape. Zgodnie z zapowiedziami po planowanej drugiej części „Więźnia…” mają ruszyć prace nad pełnometrażową wersją „Ruin”. Z pewnością obie te produkcje będą zawierały sceny przygotowane specjalnie z myślą o formacie Barco Escape. Jak informuje firma Escape, trwają obecnie rozmowy nad przygotowaniem projektów dla Barco Escape we współpracy z wytwórnią Disney.

Mimo że nowy format kinowy jest jeszcze do dopracowania, już teraz wiadomo, że czeka go świetlana przyszłość. Poświęcając kilka przednich rzędów na widowni, właściciele kin zyskują znacznie większą popularność wśród żądnej nowych wrażeń publiczności. Tylko czekać, aż z formatu Barco Escape zaczną korzystać reklamodawcy. Można sobie wyobrazić, jaką siłę oddziaływania miałyby spoty reklamowe wyświetlane na potrójnym, panoramicznym ekranie.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama

Vavada casino Online kaszinó több ezer játékkal https://apteka-dyzurna.pl/ Apteka Zdrowie na Ty