Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

10-12.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

Zrobieni w balona

Data publikacji: Marzec 2013

Zrobieni w balona
 

Dowolne kształty i rozmiary, nieskomplikowana logistyka, wytrzymałość oraz bezpośredni kontakt z odbiorcami – oto zalety reklamy pneumatycznej. Choćby dla nich warto dać się zrobić w balona.

 

Przeznaczenie i funkcjonalność realizacji pneumatycznych może być bardzo różne. Na rynku dostępne są balony, bramy, ekrany, namioty, urządzenia rekreacyjne (np. ścianki wspinaczkowe, kuly sferyczne), zjeżdżalnie dla dzieci, piłkarzyki, bungee run, pontony, balony helowe, rury do skakania, baseny wypełnione kulami, figury do paintballa czy boje żeglarskie.

 

Najczęściej spotykaną formą figur pneumatycznych są standardowe balony stacjonarne z talią lub z kominem oraz z grafiką na pasie reklamowym. Balony o szablonowym kształcie są tańsze niż indywidualne rozwiązania o wybranym wzorze.

 

Na zewnątrz i w środku

 

Firmy działające w branży zazwyczaj zajmują się zarówno reklamą outdoor, jak i indoor. W przypadku zamówień na balony stacjonarne dominują reklamy zewnętrzne, eksponowane najczęściej podczas wydarzeń plenerowych. Ilość zamówień na konstrukcje montowane wewnątrz budynków jest nieznacznie mniejsza. Klienci korzystają z reklamy pneumatycznej na przykład podczas targów reklamowych czy promocji nowych produktów.

 

Wzrost zainteresowania realizacjami zewnętrznymi występuje głównie w sezonie wiosennym i letnim, co związane jest z większą liczbą eventów. Okres zimowy charakteryzuje się wzrostem ilości zamówień na figury mniejsze, z przeznaczeniem do użytku wewnętrznego. „Nasze produkty przystosowane są zarówno do ekspozycji na zewnątrz , jak i w środku, dzięki czemu mogą być wykorzystywane wielokrotnie w zależności od zapotrzebowania klienta” – zapewnia Joanna Banaszewska z gdańskiej firmy Albex.

 

Dominację realizacji zewnętrznych potwierdza również Mariusz Rodzik z działu handlowego Grupy Tent: „Reklama pneumatyczna ze względu na możliwości wielkoformatowe stosowana jest raczej w nośnikach zewnętrznych. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, stworzyliśmy mniejsze nośniki pneumatyczne np. Quick-up (lekki mobilny, podświetlany słup pneumatyczny) do zastosowania wewnętrznego, które są w stanie zastąpić nudne, wszechobecne Roll-upy. Klienci zdają sobie sprawę, że brak reklamy bywa droższy niż inwestycja w nią, więc szukają nowych pomysłów”.

 

Z kolegami z branży zgadza się Katarzyna Mitko z firmy Poltent: „Przede wszystkim dominują zastosowania zewnętrzne. Chociaż nasze pufy, kostki reklamowe i struktury szczelnie pompowane są zazwyczaj wykorzystywane wewnątrz budynków.”

 

Na jeszcze inną możliwość zwraca uwagę Marcin Szczerba ze Studio 55: „Figury pneumatyczne nie mają ograniczeń w zastosowaniu, różnych nośników można użyć w różnych sytuacjach. Duże nośniki takie jak balony, bramy, namioty można wykorzystać w outdoorze, ale można wykonać ich miniatury, które doskonale będą komponowały się w wewnątrz. Studio 55 posiada również w ofercie takie nośniki jak Quick Up System oraz kostiumy pneumatyczne, które doskonale sprawdzają się w indoorze”.

 

Realizacje pneumatyczne dzielą się na gazoszczelne i te wypełniane powietrzem z wentylatora. Zaletą produktów gazoszczelnych jest to, że można wyeksponować je w każdym dowolnym miejscu bez potrzeby stałego dopływu prądu. Dodatkową korzyścią jest brak hałasu generowanego przez urządzenie wentylacyjne. Z tego względu realizacje wymagające dostępu do prądu realizowane są głównie na zewnątrz, balony gazoszczelne natomiast zarówno w przestrzeniach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Balony na wentylator mogą być użytkowane zarówno latem, jak i zimą; produkty gazoszczelne również mogą być używane o każdej porze roku dzięki zastosowaniu materiału całosezonowego (tolerancja: od -30 do 70 °C).

 

„Część produktów pneumatycznych może funkcjonować przez cały sezon” – informuje Magdalena Wasielewska z Helix. „Jednakże w niektórych przypadkach występuje tu sezonowość: latem kiedy jest dużo imprez plenerowych pojawia się większe zapotrzebowanie na możliwość szybkiego postawienia interesującej reklamy pneumatycznej”.

 

Spostrzeżenia te potwierdzają inni eksperci. „Realizacja pneumatyczne mogą być wykorzystywane przez cały rok i nic złego się z nimi nie dzieje” – mówi Mariusz Rodzik. „Wśród naszych klientów mamy kliku odbiorców, którzy ustawili wyprodukowane przez nas balony przed siedzibami swoich firm kilka lat temu i stoją tam one do dzisiaj.”

 

Z opinią tą zgadza się Wojciech Szczepański z Tent Balony: „Zazwyczaj produkty wykonywane przez naszą firmę są strukturami na lata. Są one bardzo wytrzymałe i w przypadku używania ich zgodnie z instrukcją potrafią przetrwać nawet 10 lat”.

 

„Pneumatyczne nośniki reklamowe nie są nośnikami sezonowymi” – zapewnia Marcin Szczerba. „Taka forma reklamy jest atrakcyjna i sprawdza się przez cały rok. Akcje reklamowe na nośnikach typu Airwall odbywają się przez dwanaście miesięcy, a balony, bramy i namioty pneumatyczne doskonale sprawdzają się zarówno latem, jak i zimą.”

 
Małe, ale duże
 

Podstawową zaletą figur pneumatycznych są niewielkie rozmiary ułatwiające transport oraz ich spektakularne gabaryty po napełnieniu powietrzem. Kolejna korzyść to szybki czas rozkładania – wbudowany kompresor sprawia, że po podłączeniu do prądu w kilka minut otrzymujemy figurę, której nie da się pominąć wzrokiem. Dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów balon stacjonarny może być wykorzystywany wielokrotnie. Cena tej formy reklamy jest stosunkowo niska w porównaniu do stałych konstrukcji o analogicznych rozmiarach.

 

„Dla nas nie ma rzeczy niemożliwych. Jesteśmy ograniczeni tylko wyobraźnią klienta. Jeżeli dostajemy zapytanie o niestandardową realizację, zawsze znajdzie się technologia, żeby spełnić nawet najbardziej wygórowane wymagania. Da się zrobić praktycznie wszystko” – mówi Joanna Banaszewska.

 

Podobnie uważa Magdalena Wasielewska z Helix: „Gama produktów dmuchanych jest tak szeroka i bogata, że ograniczeniem jest zazwyczaj wyłącznie wyobraźnia i budżet klienta”.

 

„Wykonujemy zróżnicowane formy. Nasza strona prezentuje wiele realizacji, a to i tak tylko garstka tego, co produkujemy” – zgadza się Małgorzata Kuźma z Wats.

 

„Realizujemy bardzo różne zlecenia, jesteśmy w stanie stworzyć i uszyć praktycznie wszystko w taki sposób, żeby dobrze wyglądało i było funkcjonalne” – potwierdza Mariusz Rodzik. „Wysokość zaczyna się od 2 metrów, najwyższa struktura, którą stworzyliśmy, miała ponad 27 metrów. Najczęściej klienci zamawiają balony z przedziału 3-5 metrów wysokości”.  

 

Reklama pneumatyczna to jednak nie tylko balony, lecz również namioty czy pneumatyczne urządzenia rekreacyjne, które nie dość, że robią wrażenie, to jeszcze spełniają konkretne funkcje.

 

Ale istnieją też ograniczenia. „Na pewno reklama pneumatyczna jest formą komunikacji zależną od pogody. Jeśli podczas eventu spodziewany jest bardzo silny wiatr, figura musi być złożona” – mówi Katarzyna Mitko. „Pewnym ograniczeniem jest też brak możliwości stworzenia produktów o bardzo cienkich kształtach, np, gruba postać, która stałaby na bardzo cieniutkich nóżkach” – uzupełnia Małgorzata Wasielewska.

 

Na inny aspekt zwraca uwagę Marcin Szczerba: „W czasach tak rozwiniętych technologii produkcyjnie nie mamy ograniczeń. Natomiast zawsze są jakieś czynniki niezależne od nas: budżet, jakim dysponujemy przy realizacji projektu, teren i miejsce, w jakim ma znaleźć się i być eksponowany dany nośnik i odwieczny problem występujący wszędzie: nieprzewidywalna matka natura, która zawsze może zaskoczyć.”

 

Zdarzają się również problemy technologiczne i produkcyjne. Dla przykładu, przy produkcji pneumatycznej bardzo trudno jest zachować efekt płaskiej powierzchni po nadmuchaniu; nie jest to wprawdzie niemożliwe, jednak wymaga zastosowania specjalnych materiałów i podraża koszt produktu.

 
Trendy
 

„Myślę, że w najbliższym czasie poza nietypowymi nośnikami będziemy obserwowali

rozwój zaawansowanych i dynamicznych instalacji świetlnych wewnątrz nośników,

które zwiększą ich efektowność po zachodzie słońca” – przewiduje Katarzyna Mitko. „Ponadto coraz bardziej podążamy w kierunku figur i produktów szczelnie pompowanych które nie wymagają stałego dostępu do prądu.”

 

Dzięki temu przekaz pneumatyczny wyróżnia się oryginalnym kształtem, wielkością i kolorem. Balony w pełnym zadruku wyglądają naprawdę imponująco i przykuwają uwagę.

 

„Rosnąca konkurencja powoduje, że nie tylko otrzymujemy coraz dziwniejsze zapytania, ale wciąż musimy szukać nowych rozwiązań technologicznych, które będziemy mogli zastosować, żeby spełniać rosnące wymagania klientów” – mówi Joanna Banaszewska.

 

Ostatnio modne stały się atrapy produktów, czyli dokładne odwzorowanie produktu lub logo w odpowiedniej skali, np. butelki napoju lub dezodorantu.

 

„Dużo realizacji jest w kształcie standardowych balonów, ale coraz częściej klienci decydują się na zakup struktur nietypowych, które stworzą bardziej zindywidualizowany charakter przekazu” – mówi Wojciech Szczepański z Tent Balony. „Obserwujemy coraz większe  zainteresowanie strukturami nietypowymi i indywidualnymi projektami. Wykorzystywane są również materiały lekkie przy zastosowaniu druków sublimacyjnych.”

 

Struktura zamówień pokazuje również, że nośniki pneumatyczne nie są przeznaczone tylko dla zamożnych klientów; zamawiają je nie tylko wielkie korporacje z solidnymi budżetami, ale też mniejsze firmy chcące się wyróżnić, zwrócić uwagę na swoje produkty i sprzedawać więcej.

 

„Branża jest bardzo nieprzewidywalna. Daje się zaobserwować trend w kierunku redukcji budżetów” – podsumowuje Marcin Szczerba. „W czasach spowolnienia gospodarczego trzeba być przygotowanym na różne warianty i rozwiązania. Studio55 zawsze reagowało i starało się wyprzedzać to co dzieje się na rynku reklamowym. Stąd też podjęcie inwestycji w rozwój parku maszyn, technologii, nowych linii produkcyjnych i nowych produktów. Jesteśmy przygotowani na wszelkie potrzeby rynkowe oraz proponujemy inne nowe rozwiązania jakich jeszcze nie było.”

 

A skuteczność i zwrot nakładów? Producenci twierdzą, że pomimo trudnych warunków ekonomicznych ich rynek nieustannie rośnie. I to stanowi chyba najlepszą odpowiedź.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zwrot afektywny

Od dłuższego już czasu, a dokładnie od lat 90. XX wieku, współczesna filozofia oraz antropologia kultury mówi nam, że żyjemy w czasach afektywnego zwrotu. Tak więc w centrum uwagi stawiamy emocje, odczucia, uczucia, doznania… Czynimy tak również na łamach VISUAL COMMUNICATION, pytając m.in. o skuteczność kampanii społecznych i możliwości ich oddziaływania.

Reklama