12-14.11.2019 · InPrint, Monachium
20-21.11.2019 · Retail Show, Warszawa
20-22.11.2019 · Fast Textile, Warszawa
11-14.02.2020 · ISE, Amsterdam
12-14.02.2019 · RemaDays, Nadarzyn
-
CONTENT
-
Digital Signage & LED
- Kolorowy wyświetlacz E-Ink
- McDonalds z digital signage
- Wisła i Ledy
- W amerykańskim stylu
- Kinowa rewolucja
- Kaufland z digital signage
- Digital Signage i NASA
- Samsung i Golden State Warriors
- Digital signage na żywo
- Relaks w Warszawie
- Historia w kolorach
- Reklama dla optyka
- Dając do myślenia
- Digital signage na poziomie
- ZOOstaw, nie dokarmiaj
- W stronę słońca
- Potencjał technologii projekcyjnych Canon
- Digital Signage - co w trawie piszczy?
- Digital Signage - Nowocześnie dla niepełnosprawnych
- Przegląd Digital Signage 2016
- Innowacje Sony - 20 tys. godzin laserowej projekcji
- EMS z Toucan Systems - Właściwy wybór
- Premierowe trio dla edukacji i sektora biznesowego
- Innowacyjne zarządzanie ścianami wideo - ADScreen
- Oprogramowanie DIGITAL SIGNAGE
- Wielofunkcyjne monitory i panele - BENQ
- System Lokalizator
- Czego dowiemy się od klienta? Interaktywny digital signage.
- Prostota technologii
- TD-Z, TD-X i TD-E
- Inteligentne półki
- Wszechogarniający obraz
- Karty na stół
- Nowy wymiar zakupów
- Wartość dodana
- Urzeczywistnić wizję
- Zgodnie z planem
- Skuteczność na celowniku
- Sprzęt sprzętowi nierówny
- Zarządzanie na ekranie
- Piąty element
- Informacja na każdym kroku
- Niech wideo mówi za ciebie
- Wygodne czekanie
- Miło jak w banku
- LED-owe fasady
- Cyfrowe mozaiki
- Architektura pierwszego wrażenia
- Wspólna platforma
- Rewolucja czy stagnacja?
- Młodzian z werwą
- Visual Forrest, czyli lekcja z błędów
- Dał nam przykład Bonaparte
- Drogowskazy sukcesu
- Pozory mylą
- W stolicy syreni śpiew
- Ściana, która wciąga
- Kampanie reklamowe muszą być „smart”
- Bezpieczne góry
- Kontent is King?
- Potrzeba standardu
- Odrodzenie
- Dorastanie
- Targowy Digital – moda czy obowiązek?
- BMW OFFICE
- Cyfrowe standardy
- Policyjny projekt
- Trzecia rewolucja
- Digital Signage Merits
-
LFP
- Mimaki na Formnext
- 12 lat gwarancji na głowice laserowe
- Pół metra w ciągu godziny
- Drukuj, gdzie chcesz
- 360 Reality Audio od Sony
- Stacje robocze HP
- Art x Technology
- O klimacie po raz kolejny
- Pokazać swoje możliwości
- Szyldy mają znaczenie
- Tekstyliowa premiera
- Zadruk różnorodnych podłoży
- Wielkoformatowe Spotify
- Dni Otwarte w Poznaniu
- Stawiamy na wielki format
- Roland VersaExpress RF-640
- Druk na tekstyliach według Rolanda
- UV Printer - Nowe maszyny w portfolio
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Roland Truevis - ploter drukująco-tnący
- Bajki flagowe
- Topowe plotery
- Powtóka z op-artu
- Specjaliści od optimum
- Wspólny owoc
- Lepiej, szybciej, taniej
- Graficznie i technicznie
- Premiera za premierą
- Osiągnąć przewagę
- Wyjdź poza standard
- Przywiązanie do jakości
- Tekstyliom na ratunek
- EFI radzi: podłoża specjalne
- Tanio, szybko, eko
- Samotność sprintera
- Dokładność i powtarzalność
- Powyżej wielkiego formatu
- Kompleksowe rozwiązanie
- Strefa sublimacji
- Mądre drukowanie
- Alternatywy 4
- Atramentowi sprinterzy
- Nowa era w wielkim formacie?
- Płaski ideał Océ
- Zegarki, sery i plotery
- Tekstylia od podszewki
- Koneserzy dużych rozmiarów
- 10 powodów, dla których warto zoptymalizować flotę drukującą
- Potencjał możliwości
- Precz z mitomanią
- Nowy rozmiar w szafie
- Gwiazdozbiór Titana
- Lateksowa rewolucja
- Poprzeczka wyżej
- Falisty recykling
- Innowacyjne środowisko
- Opadająca fala
- Duże wrażenie
- Wariacje UV
-
Media i Komunikacja
- Talking Print uruchamia Talkies
- Hologramowe słonie
- Innowacje w komunikacji wizualnej
- Alexa z nową funkcją
- Galeria na ulicy
- Wspólne badania
- Komunikacja polityczna
- O parkach kieszonkowych
- Billboardy i reportaże
- Opakowaniowa kampania
- Mural źródłem inspiracji
- Tunelowa reklama
- Zwierzęta przeciw śmieciom
- Kolory Red Bulla
- Etykiety dla ekologii
- Coca-Cola i recyklomaty
- ASP i Ströer
- Rowerem po billboardach
- Za pan brat z technologią
- Kampania „Opowieści podręcznej”
- Koniec z marnowaniem jedzenia
- The DisCO2unt Billboard
- W drodze do perfekcji
- W imię ekopostanowień
- Przeciw dopalaczom
- Niestandardowe realizacje
- Ożywiamy każdą inwestycję
- Dworcowe reklamy - Życie toczy się nocą…
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- No Walking 4 Water - kampania Roca
- Przenieść obsesję
- Mapa rozwoju
- Śladem Igrzysk Olimpijskich
- Miasto umeblowane
- Maszty w górę
- Konkretnie o 3D
- Od samego początku
- Manekin jak żywy
- Kreatywna droga do sukcesu
- Co nam dają dane?
- Coś wisi w powietrzu
- Szersze spojrzenie
- Co widać zza kierownicy?
- Nowe możliwości planowania
- Barokowe rozpasanie
- Kreatywnie z tektury
- Skuteczność outdooru
- Mezalians czy małżeństwo?
- Potrzeba współpracy
- Niepotrzebne bariery
- Szukać skutecznie
- Marketing funeralny w wersji digital
- Pomiarowe przymiarki
- Mapa możliwości
- Ciało jako nośnik
- Wirtualne zawieszki
- Reklama najbliżej ciała
- Pozory mylą
- ZaKODowane wiaty
- Poczujesz, co kupujesz
- Obraz miasta
- Najważniejsza rzecz
- Reklamowe oczko
- Dyskusja na ekranie
- Pseudoinnowacjom stop!
- Panorama chaosu
- Uprawiać światło
- Swojski marketing
- Sex, smartfon i marketing
- Wymiary przestrzeni
- Piątka na piątkę
- Materiał z potencjałem
- „Promocyjne” działania
- Otwarte wyjście
- Labirynt doznań
- Teaser doskonały
-
Biznes i Ludzie
- HP inwestuje 200 mln dolarów
- Seminarium Wielkiego Formatu Atrium
- Golden Pixel Award 2019
- Twórczość literacka w outdoorze
- Agencja mediowa PKN Orlen i PZU
- Targi coraz bliżej
- Brytyjskie regulacje reklamowe
- viscom 2017 - spotkanie branży reklamowej
- W blasku reflektorów - Magia eventu
- Fespa wróciła do Amsterdamu
- Leasing w poligrafii
- Integracyjny areopag
- Rekordowa jedenastka
- Materiały w zasięgu ręki
- Obraz po japońsku
- Oko na reklamę
- Polska w centrum uwagi
- Cyfrowe żniwa
- Musisz tam być
- Święto sublimacji
- To działa
- Za zachodnią granicą
- Europejski pejzaż outdoorowy
- Debiut na wielkiej scenie
- Co było, co będzie
- Rozkład jazdy
- Sukces jedno ma imię
- Doradztwo – klucz do sukcesu
- Wyższa jakość serwisu
- Zmiana myślenia
- Optymistycznie
- Drugi wymiar
- Ekologicznie vs. ekonomicznie?
- Ambaras pod wiatą
- Dobry rok
- Przyszłość motorem teraźniejszości
- Zamiłowanie do detalu
- Angielskie wejście
- Ziemia obiecana
- Clio Awards rozdane!
- Królowie reklamowej dżungli
- Reklamowe Oscary
- Plakaty, którymi można sterować?
- Japoński rząd finansuje badania efektywności DS.
-
Wrapping
- Cięcie folii ochronnych
- Dr Pepper i wrapping
- Samochód w zoo
- Innowacyjne podejście do oferty
- Skuteczne zabezpieczenie grafiki reklamowej
- Lateks prehistorii
- Aplikacje na asfalcie
- Patrz pod nogi
- Bonjour, Hexis
- Cztery dni z oklejaniem
- Spotkanie z oklejaniem
- Bitwa na folie
- Amerykański desant
- Lekkie oklejanie
- Pochód mistrzów
- Wypożycz kawałek auta
- Fura w nowej skórze
- Szklany biznes
- Pod prąd
- Potrzebne są dowody
- Graffiti bez szans
- Żniwa w pełni
- Kalandry do boju
- Wysoka forma
- Szczelnie oklejeni
- Droga usłana gwiazdami
- Co z tymi pojazdami?
- Foliowy zawrót głowy
- Abecadło aplikacji – cz. 1
- Fuszera na furze
-
Sign & Systemy Świetlne
- Baldachim na Sylwestra
- Gigant na wieżowcu
- Najważniejsza scena reklamowa świata
- Remodeling obiektów jak drukowany
- Instalacja Advertis - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
- Billboard-X - Najwyższa klasa reklamy
- Komunikacja wizualna apetytu - Jemy oczami
- Poltent - Branding wysokiej jakości
- Przełomowe koncerty brytyjskiego trio Muse
- Świetlna świetność
- Logokracja
- W blasku iluminacji
- Jak podświetlać
- Rząd jak korporacja
- Zmiana na plus
- Światło w grze
- Miasto jak malowane
- Plastik ma się dobrze
- Nowe światy
- Odświeżona tradycja
- Strefa zagrożenia
- Piwne otwarcia
- Zrobieni w balona
- Remont marki
- Jak zaprojektować dobre logo?
- MNV Króliki w Muzeum
- Interaktywne oświetlenie
- Rok orła
- Neony kontra LED-y, cz. II
- Orzeł czy reszta?
- Światło w wielkim mieście
- Neony kontra LED-y
- W innym świetle
- W ferii rozświetleń
- Przestrzenne podświetlanie
- Jasne, że na bank
- Białe szaleństwo
- Świetlana przyszłość
- Na wagę złota
- Gospodarskie znaki czasu
- Logotyp na eksport
- Jasno i wyraźnie!
- Since 33
- Obrazkowa dżungla
-
Digital Signage & LED
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- ARCHIWUM
-
ENCYKLOPEDIA
- Ambient media
- Billboard
- Blockout
- Blow-up
- Blueback
- City light
- Day & night efekt
- Digital Sigange
- Flock
- Frontlight
- Guerilla marketing
- Identyfikacja wizualna
- Infokiosk
- Kampania reklamowa
- Layout
- Marketing wirusowy
- Outdoor
- POS
- Reklama szokująca
- Reklama teaserowa
- Reklama tranzytowa
- Supersite
- Totem
- X-baner
- Witacz
- Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality)
Niepotrzebne bariery
Autorzy: Lech Kaczoń (IGRZ) oraz Krzysztof Wilgus (Business Consulting)
W ciągu pięciu lat wielkość wpływów z tytułu sprzedaży reklamy tranzytowej (reklama na komunikacji miejskiej) zmniejszyła się w Polsce blisko dwu i półkrotnie. Nie zanotowano w tym czasie spadku braku zainteresowania tą formą sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych ze strony firm działających na rynku OOH.
Decydujący wpływ na ten stan rzeczy miały i mają znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach Polski. Chodzi przede wszystkich o ograniczenia w zakresie stosowanych formatów i rodzajów powierzchni reklamowych.
Tymczasem spotykamy się od kilku miesięcy z licznymi publikacjami w mediach dotyczącymi podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej, ograniczeń w kursowaniu linii autobusowych i tramwajowych, czy w Warszawie metra, a także likwidacji wielu linii komunikacyjnych.
Radni Warszawy zatwierdzili cięcia w tegorocznym budżecie na komunikację i transport publiczny na łączną kwotę ponad 190 milionów złotych. Autobusy i tramwaje będą kursować rzadziej. Miasto Warszawa dopłaca do biletów komunikacji miejskiej około 70 procent ich ceny. Jest to największa pozycja w budżecie miasta. Co więcej, poza cięciami w budżecie, wzrosły też ceny biletów. W ślady Warszawy poszły inne miasta, jak na przykład Kraków, Poznań i wiele innych. Wszyscy samorządowcy niezbędność podwyżek uzasadniają bardzo podobnie. Przyczyną są rosnące koszty eksploatacji taboru, w tym ceny paliw, a także chęć rozwoju komunikacji miejskiej przez podnoszenie jej standardów. Natomiast nie mówią nic, jak skutecznie zwiększać przychody przedsiębiorstw komunikacyjnych.
Uzasadniając ograniczenia w kursowaniu miejskiej komunikacji, zwłaszcza w nocy, Prezydent Warszawy powoływała się w rozmowach z dziennikarzami na przykłady metra w Londynie i w Paryżu. Tymczasem w tych miastach brak nocnych składów jest kwestią wyboru, a nie konieczności. Na świecie trwa obecnie trend maksymalizacji wykorzystania dochodów z reklam na potrzeby miasta. Powstaje coraz więcej nowych form przekazywania komunikatów reklamowych (nowe formy reklam wewnątrz pojazdów, digitalizacja, implementacja sieci Wi-Fi w pojazdach, reklama na meblach miejskich). W londyńskiej komunikacji Transport for London przychód ze wszystkich form reklam w roku finansowym 2010-2011 wyniósł 107 milionów funtów (166 milionów dolarów amerykańskich wg informacji na www.economist.com). Pomimo, że stanowiło to tylko 2,7 procent łącznych przychodów, to w ciągu pięciu lat wzrosły one ponad dwukrotnie. Odciążyły tym samym o powyższą kwotę dotacje dla transportu publicznego ze strony władz Londynu. Z kolei w Polsce, na skutek nieprzemyślanych zmian przepisów, wpływy z reklam dla transportu miejskiego maleją. Wiemy z przeszłości, że wszelkie ograniczenia i zakazy wpływają negatywnie na rozwój branży, która korzysta z przestrzeni publicznej.
Doświadczyła tego zwłaszcza reklama tranzytowa, której wpływy (o czym wyżej) zmniejszyły się w ostatnich latach drastycznie. A powodem są właśnie niekorzystne dla niej decyzje administracyjne. Niespotykane w takim zakresie w żadnym z krajów Unii Europejskiej, która jest przecież naszym wzorem. Pracownicy samorządowi w Polsce stworzyli nie tylko regulaminy dotyczące tematyki reklam umieszczanych na komunikacji miejskiej, będące bardziej surowe niż prawo nasze i europejskie, ale również zakazali wielu występujących w krajach Unii Europejskiej formatów reklam (na przykład na burtach i szybach pojazdów).
Władze większości polskich miast mają do reklamy stosunek ambiwalentny. Zamiast ją porządkować, wprowadzając jasną, przejrzystą koncepcję jej funkcjonowania w przestrzeni publicznej, wolą pójść prostszą drogą zakazując wszystkiego, zwłaszcza jak tylko pojawi się chociaż najmniejszy sprzeciw (jak chociażby w zakresie reklamy tranzytowej). Wszystkie najważniejsze miasta i aglomeracje w Europie uczyniły z reklamy out of Home, w tym na komunikacji miejskiej, skuteczną formę reperowania swoich budżetów, a także narzędzie atrakcyjnej formy komunikacji z mieszkańcami i przyjezdnymi i turystami. Polskie miasta, pomimo spadku przychodów budżetowych, postanowiły w ogóle zrezygnować z jej rozwoju, skutecznie zniechęcając przede wszystkim do reklamy tranzytowej zarówno mieszkańców jak i firmy działające w branży OOH.
A przecież na początku XX wieku Polska była pionierem reklam zarówno na tramwajach, na autobusach jak i w witrynach sklepowych. Świadczą o tym świetnie zachowane zdjęcia z tego okresu.
Christian Wolan, angielski historyk przypomina że reklama towarzyszyła transportowi publicznemu od zawsze wskazując na zdjęcia z końca XIX wieku z Londynu, gdzie widać kartki wewnątrz wagonów reklamujące lokalne produkty (do zobaczenia szerzej na stronie www.economist.com/node/21554260)
Reklama była i jest integralną częścią usługi w postaci transportu mieszkańców miast. Doskonale współgra z modnym ostatnio podejściem holistycznym, w którym zjawiska tworzą układy całościowe, w których każdy element jest ze sobą związany i wpływa na inne (za R. Kozielskim i jego pracą „Rola marketingu i komunikacji we współczesnym środowisku biznesowym” z 2010 roku). Widać tutaj silny związek między usługą transportową, a możliwością przekazywania pasażerom komunikatów informacyjnych oraz prostą zależność, że wpływy z reklamy współfinansują wydatki na transport.
Reklama na środkach transportu miejskiego może być uporządkowana i estetyczna. W środowisku marketerów cieszy się uznaniem za skuteczną i intrygującą formę przekazu. Przykładem wysokiego poziomu artystycznego, estetyki i nowoczesnego designu był międzynarodowy konkurs „Mobilna Galeria Designu”, w której uczestniczyli artyści z całego świata, od Wielkiej Brytanii po Japonię, a którego nagrodzone prace eksponowane były w wielu polskich miastach, także w Warszawie. Zrealizowano też mnóstwo kampanii społecznych, takich jak chociażby „Pij Mleko”, czy „Prowadzę, jestem trzeźwy”.
Komunikacyjny dramat jest do uniknięcia. wystarczy stworzyć mądrą politykę dla firm z branży OOH, a nie traktować reklamy jako wroga publicznego. Transport miejski może wrócić do zarabiania pieniędzy we wszystkich miastach Polski dzięki udostępnianiu swojego taboru dla celów reklamowych. Także eksponowania całopojazdowej reklamy na części posiadanego taboru (zazwyczaj nie przekraczającej 20 procent łącznej liczby pojazdów). Zyskają wszyscy, zarówno pasażerowie płacący mniej za bilety, budżety miast, mogące przeznaczyć zaoszczędzone kwoty na inne cele, jak i branża reklamowa i jej klienci.
« poprzedni | następny » | « wróć |
Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.