Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Urzeczywistnić wizję

Data publikacji: kwiecień 2014

Kampanie na wielkoformatowych telebimach LED usytuowanych w przestrzeni miejskiej to zdecydowanie najskuteczniejsza forma reklamy outdoorowej. Z drugiej strony – to także niemałe wyzwanie zarówno dla firmy, której produkty czy usługi są takiej kampanii przedmiotem, jak i agencji, która ją organizuje.

 

© LEDvision

Z reklamy na telebimach chętnie korzystają między innymi centra i sieci handlowe. Korzyścią jest dla nich możliwość częstej i łatwej zmiany spotów reklamowych na nośnikach.

W poprzednim numerze odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, jak skutecznie zaplanować kampanię. Tym razem przybliżymy Państwu tajniki realizacji efektywnej reklamy cyfrowej.

Na wstępie należy zaznaczyć, że specyfika ekranów LED jest dość szczególna, jeśli chodzi o nośniki outdoorowe w ogóle. Przystępując do realizacji akcji promocyjnej, należy zawsze o tym pamiętać.

Pierwszą niezwykle istotną determinantą skuteczności przekazu reklamowego jest ustalenie jego treści. „Klienci, którzy zlecają nam przeprowadzanie swoich kampanii reklamowych na telebimach, często nie do końca zdają sobie sprawę, jak bardzo ważna jest w nich kwestia przygotowania odpowiedniej treści emisyjnej” – mówi Armen Moska, dyrektor firmy LEDvision, jednego z liderów rynku reklamy cyfrowej w Polsce. „Dlatego też już na wstępie staramy się przede wszystkim doradzać i przypominać o uwzględnieniu przy projektowaniu spotu reklamowego zarówno specyfiki przestrzeni miejskiej, jak i pełnego wykorzystania możliwości nośników cyfrowych”.

Chodzi tutaj przede wszystkim o zastosowanie dynamicznych środków przekazu z wykorzystaniem materiałów filmowych, ruchu i dynamiki obrazu, kolorów, efektów graficznych i animacji. Statyczna plansza na telebimie to stracona szansa na przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy. W kontekście szumu informacyjnego, z jakim mamy do czynienia w miastach, wytworzonego przez cała masę billboardów, plansz i tablic reklamowych, tylko dynamiczny i kolorowy obraz może przyciągnąć naszą uwagę.

Dobra jakość telebimów, na których wyświetlać będziemy nasz materiał, oraz atrakcyjność lokalizacji na nic się zdadzą, jeśli nie przygotujemy profesjonalnego, przykuwającego uwagę spotu reklamowego.

„Przygotowanie materiałów do spotu to jeden z najważniejszych etapów naszej współpracy z klientem” – wspomina Armen Moska. „Przede wszystkim należy przygotować dokładny scenariusz uwzględniający charakter, treść i cel przekazu reklamowego. Tak przygotowany brief przekazujemy naszym grafikom, którzy specjalizują się w przygotowywaniu spotów reklamowych na telebimy, mając już w tym niemałe doświadczenie. Często spoty przygotowywane wcześniej przez klientów nie uwzględniają różnic pomiędzy specyfiką spotów telewizyjnych czy filmowych oraz spotów na telebimy. A trzeba tu wziąć pod uwagę takie aspekty, jak: czas trwania spotu, skupienie uwagi potencjalnego odbiorcy, dobór kolorystyki, kontrastu, wyeksponowanie kluczowych elementów, dobór czcionki itp.” Widać więc, że najlepiej zdać się w tej kwestii na fachowe doradztwo, bo czasami nawet najlepszy film reklamowy może się po prostu nie nadawać do ekspozycji w przestrzeni miejskiej.

 

Telebimy a sieci handlowe

Nie zawsze jednak klienci agencji reklamowych organizujących kampanie na telebimach maja problem ze stworzeniem odpowiedniego do tego celu spotu. Wyróżniającą się na tym tle grupą są z pewnością sieci i galerie handlowe. Jak wygląda współpraca z takimi klientami? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła nam Aleksandra Palacz – doradca ds. reklamy z firmy LEDvision: „Galerie handlowe to niezwykle profesjonalny i świadomy klient. Widać, że osoby odpowiedzialne w tych firmach za promocję i reklamę maja pomysł na to, co i w jaki sposób chcą zaprezentować odbiorcom swojego przekazu reklamowego. Podmioty te chętnie korzystają z nośników cyfrowych, których głównym atutem jest niezwykła elastyczność w kształtowaniu i zmianie treści reklamowych. W ten sposób galerie mogą z łatwością jednego tygodnia promować wyprzedaże w swoich sklepach, a w kolejnym płynnie przejść do promocji organizowanych przez siebie konkursów, wystaw czy wydarzeń innego typu. Tak postępuje na przykład Kupiec Poznański, z którym współpracujemy już od dłuższego czasu, a współpraca ta układa się wręcz wzorcowo z korzyścią dla obu stron”.

Rzeczywiście – na ekranach LED często pojawiają się spoty galerii i sieci handlowych. Z takiej formy reklamy korzystały lub korzystają między innymi: EURO RTV AGD, Black Red White, Carrefour czy Neonet. Widać, że profesjonalne i rozbudowane działy marketingu w tych firmach nie zasypiają gruszek w popiele i starają się iść z duchem czasu. Potrafią dostrzec także korzyści wypływające z korzystania właśnie z telebimów. Promocje organizowane praktycznie non stop przez sieci marketów wymagają stałej zmiany treści reklamowej, co w przypadku tradycyjnych billboardów jest dość kosztowne, uciążliwe i czasochłonne – zmiana spotu na ekranie trwa kilkanaście sekund, a wydruk i wyklejenie billboardów to godziny, a często nawet dni. W chwili obecnej telebimy stanowią dla takich firm jedynie uzupełnienie kampanii outdoorowych na billboardach, ale aktualny trend zdaje się wskazywać na coraz szersze zastosowanie nośników cyfrowych dla kampanii reklamowych dużych sieci.

Warto tutaj również zwrócić uwagę na charakter prezentowanych przez takie podmioty spotów, które zasadniczo podzielić możemy na dwie kategorie – wizerunkowe i produktowe. Głównie mamy do czynienia z tymi drugimi i z reguły zawierają one wszystko to, co dobry spot na ekrany LED zawierać powinien – krótki, jasny przekaz (zdjęcie, cena promowanego produktu), odpowiedni dobór dużych, czytelnych czcionek i ciekawą animację. Spoty wizerunkowe z kolei prezentują markę sieci czy galerii z naciskiem na elementy wyróżniające dana firmę spośród konkurencji. I o to chodzi!

Jak widać, realizacja skutecznych kampanii na telebimach wymaga odpowiedniej wiedzy i przygotowania. Agencje zajmujące się ich organizowaniem powinny służyć rada i pomocą swoim klientom, nie pozostawiając ich samym sobie na kluczowych etapach przygotowań, tylko profesjonalnie i fachowo doradzać. Choć i w tych aspektach mamy coraz więcej podmiotów, które świetnie sobie radzą, a sieci i galerie handlowe są tutaj najlepszym przykładem.

„Kampania na outdoorowych nośnikach LED to z pewnością najbardziej efektywna forma reklamy zewnętrznej” – podsumowuje Armen Moska. „Trzeba jednak pamiętać, że skuteczność kampanii praktycznie w 80 proc. zależy od jakości spotu reklamowego. Dobór odpowiedniej treści i profesjonalne przygotowanie materiału to gwarancja sukcesu kampanii reklamowej”.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama