Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Znikające logo Czarnobyla. Każde działanie niesie konsekwencje

Ukraińska agencja kreatywna Banda zdobyła Srebrnego Lwa w kategorii design na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności Cannes Lions. Nagrodzoną pracę stanowi pierwsze na świecie znikające logo zaprojektowane dla Czarnobyla. Ma ono zwrócić uwagę ludzi na znikające miejsca przypominające o katastrofie w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej.

 

O tragedii, która wydarzyła się 26 kwietnia 1986 roku w Czarnobylu słyszał chyba każdy. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że miasta Strefy Wykluczenia wokół Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej stopniowo zanikają niszczone przez czas i wchłaniane przez naturę. Oznacza to, że za jakiś czas ludzie nie będą w stanie dostrzec bezpośrednich konsekwencji katastrofy, która zmieniła świat. Aby uchronić znikające miejsca pamięci przed zapomnieniem i przypomnieć światu, jaką cenę musiał zapłacić za ludzki błąd popełniony w Czarnobylu w 1986 roku agencja kreatywna Banda postanowiła wykreować markę Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia. Ma ona przekazać ludziom ważną lekcję – każde działanie niesie za sobą konsekwencje.

 

Znikające logo

Podstawą pierwszego na świecie znikającego logo jest kształt czwartego reaktora jądrowego Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej, od którego wszystko się zaczęło. Stanowi on punkt wyjścia, pełni funkcję logo Czarnobyla z 1986 roku. Z każdym następnym rokiem obraz zmienia się stopniowo zanikając. Punkt końcowy stanowi rok 2064, w którym Czarnobylska Elektrownia Jądrowa zostanie całkowicie zlikwidowana. Zamyka to cykl historii i otwiera miejsce na nowy. W oparciu o logo został stworzony cały system wizualny, który również zmienia się co roku. Zmiany te nie następują jednak 1 stycznia a 26 kwietnia. Dzięki nim każdy należący do systemu przedmiot staje się obiektem kolekcjonerskim a zarazem częścią historii. Daje to również możliwość połączenia przeszłości z przyszłością przypominając o tym, że przeszłość zawsze wpływa na teraźniejszość.

 

Historia lubi się powtarzać

Prawdziwość stwierdzenia, że każde działanie niesie za sobą konsekwencje została ponownie potwierdzona, kiedy wojska rosyjskie zaatakowały Ukrainę. Biorąc pod uwagę wszystko, z czym zmaga się ich ojczyzna, zespół Bandy nie będzie mógł świętować swojego sukcesu w taki sposób, w jaki miałoby to miejsce w normalnych okolicznościach. Ponad 70 pracowników agencji zostało przesiedlonych do różnych krajów, jednak mimo wszystkich trudności ekonomicznych, z którymi się borykali, udało im się utrzymać pracę. Banda ma nadzieję, że zdobycie Srebrnego Lwa pomoże jej pozyskać nowych klientów z całego świata. Tydzień spędzony przez agencję na Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności Cannes Lions okazał się ważny nie tylko ze względu na otrzymaną nagrodę, ale również dla rozpowszechniania jej przekazu. Pracownicy Bandy, którym udało się wyjechać do Francji stworzyli galerię, w której dyskutowali z innymi uczestnikami festiwalu o realiach konfliktu. Mimo obecnej sytuacji politycznej Oleksandra Doroguntsova, dyrektor kreatywna agencji Banda, zapowiada, że Banda chce kontynuować tworzenie prac i wrócić na Cannes Lions w 2023 roku. Agencja będzie walczyć o klientów na arenie międzynarodowej i ma nadzieję, że zdobycie Srebrnego Lwa pomoże jej zdobyć ich zaufanie.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama