Kalendarium

17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa

18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn

24-26.11.2020 · InPrint, Milan

12-14.01.2021 · Viscom, Düsseldorf

12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt

Jak podświetlać

Data publikacji: listopad 2014

 

Opis osoby

Nocą przydrożne znaki i szyldy muszą być podświetlone. To oczywiste, jednak pozostaje pytanie o rodzaj podświetlenia – zewnętrzne czy wewnętrzne? Dotychczas nie brano pod uwagę ani skuteczności obu metod, ani tym bardziej ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Badanie przeprowadzone dla USSC – amerykańskiego stowarzyszenia branży oznakowań – dostarcza nowych informacji w tej dziedzinie.

 

Głównym celem badania, przeprowadzonego na zlecenie USSC przez Larsen Transportation Institute na Pennsylvania State University, było znalezienie odpowiedzi na pytanie: która metoda oświetlenia sprawia, że znaki są nocą lepiej widoczne i czytelne dla kierowców? Badacze wybrali sześć miejsc, w których podświetlane z zewnątrz oznakowania zostały zlokalizowane wzdłuż dwu- lub czteropasmowych jezdni. Za zgodą właścicieli znaków specjaliści z USSC zaprojektowali ich dokładne duplikaty lub repliki, zachowując te same kolory, rozmiary, kształty i czcionki. Następnie członkowie USSC wykonali oznakowania, zastępując w nich podświetlenie zewnętrzne wewnętrznym. Dzięki temu zabiegowi badacze mogli dokładnie sprawdzić skuteczność podświetlenia, porównując ze sobą obie metody. Uczestnicy badania obserwowali oryginalne i wykonane na potrzeby badania znaki w identycznych warunkach – włącznie z lokalizacją i sposobem instalacji. Trzeba nadmienić, że oznakowania stosowane w badaniu USSC nie były pod żadnym względem wyjątkowe, lecz przeciętne tak pod względem wzornictwa, jak i konstrukcji.   

 

Rezultat badania

Wszystkie znaki podświetlane od wewnątrz wypadły w testach znacznie lepiej niż ich zewnętrznie oświetlone odpowiedniki – łatwiej było je dostrzec w większej odległości. Punktami odniesienia w badaniu była odległość i czas. Okazało się, że uczestnicy widzieli znaki z podświetleniem wewnętrznym z daleka, a zewnętrznym – dopiero z bliska. Te różnice przekładają się na czas, jaki ma do dyspozycji kierowca, by dostrzec i odczytać oznakowanie. W niektórych przypadkach podświetlenie wewnętrzne było na tyle wyraźniejsze, że kierowca miał dwukrotnie więcej czasu na reakcję. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – jeśli kierowca ma odpowiednio dużo czasu na dostrzeżenie, przeczytanie i zareagowanie na umieszczony przy drodze znak, zmniejsza się ryzyko niespodziewanych i niebezpiecznych zachowań z jego strony. Z drugiej strony, podświetlenie zewnętrzne nie jest w stanie zapewnić oznakowani dobrej widoczności z odpowiedniej odległości przy prędkości pojazdu 50-60 km/godz.

Zamieszczona na tej stronie tabela przedstawia porównanie podświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego przy danej prędkości pojazdu. Jak widać, jadąc z prędkością 70 km/godz., kierowca może wyraźnie zobaczyć i odczytać znak z podświetleniem wewnętrznym, nie widzi natomiast wyraźnie znaku podświetlonego z zewnątrz. Przy zachowaniu takiego samego czasu i odległości musiałby zwolnić do 25 km/godz., co nie jest zbyt bezpieczne przy natężonym ruchu na drodze. Zatem, jak widać, najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą metodą podświetlenia przydrożnych oznakowań jest podświetlenie wewnętrzne.

 

Opracowano na podstawie artykułu „Internal vs. External Sign Illumination Revisited: Best Methods for Traffic Safety”, który ukazał się na stronie www.signindustry.com.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Targi drupa przeniesione!

Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.

Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.

Reklama