Kalendarium

12-14.11.2019 · InPrint, Monachium

20-21.11.2019 · Retail Show, Warszawa

20-22.11.2019 · Fast Textile, Warszawa

11-14.02.2020 · ISE, Amsterdam

12-14.02.2019 · RemaDays, Nadarzyn

Jak podświetlać

Data publikacji: listopad 2014

 

Opis osoby

Nocą przydrożne znaki i szyldy muszą być podświetlone. To oczywiste, jednak pozostaje pytanie o rodzaj podświetlenia – zewnętrzne czy wewnętrzne? Dotychczas nie brano pod uwagę ani skuteczności obu metod, ani tym bardziej ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Badanie przeprowadzone dla USSC – amerykańskiego stowarzyszenia branży oznakowań – dostarcza nowych informacji w tej dziedzinie.

 

Głównym celem badania, przeprowadzonego na zlecenie USSC przez Larsen Transportation Institute na Pennsylvania State University, było znalezienie odpowiedzi na pytanie: która metoda oświetlenia sprawia, że znaki są nocą lepiej widoczne i czytelne dla kierowców? Badacze wybrali sześć miejsc, w których podświetlane z zewnątrz oznakowania zostały zlokalizowane wzdłuż dwu- lub czteropasmowych jezdni. Za zgodą właścicieli znaków specjaliści z USSC zaprojektowali ich dokładne duplikaty lub repliki, zachowując te same kolory, rozmiary, kształty i czcionki. Następnie członkowie USSC wykonali oznakowania, zastępując w nich podświetlenie zewnętrzne wewnętrznym. Dzięki temu zabiegowi badacze mogli dokładnie sprawdzić skuteczność podświetlenia, porównując ze sobą obie metody. Uczestnicy badania obserwowali oryginalne i wykonane na potrzeby badania znaki w identycznych warunkach – włącznie z lokalizacją i sposobem instalacji. Trzeba nadmienić, że oznakowania stosowane w badaniu USSC nie były pod żadnym względem wyjątkowe, lecz przeciętne tak pod względem wzornictwa, jak i konstrukcji.   

 

Rezultat badania

Wszystkie znaki podświetlane od wewnątrz wypadły w testach znacznie lepiej niż ich zewnętrznie oświetlone odpowiedniki – łatwiej było je dostrzec w większej odległości. Punktami odniesienia w badaniu była odległość i czas. Okazało się, że uczestnicy widzieli znaki z podświetleniem wewnętrznym z daleka, a zewnętrznym – dopiero z bliska. Te różnice przekładają się na czas, jaki ma do dyspozycji kierowca, by dostrzec i odczytać oznakowanie. W niektórych przypadkach podświetlenie wewnętrzne było na tyle wyraźniejsze, że kierowca miał dwukrotnie więcej czasu na reakcję. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – jeśli kierowca ma odpowiednio dużo czasu na dostrzeżenie, przeczytanie i zareagowanie na umieszczony przy drodze znak, zmniejsza się ryzyko niespodziewanych i niebezpiecznych zachowań z jego strony. Z drugiej strony, podświetlenie zewnętrzne nie jest w stanie zapewnić oznakowani dobrej widoczności z odpowiedniej odległości przy prędkości pojazdu 50-60 km/godz.

Zamieszczona na tej stronie tabela przedstawia porównanie podświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego przy danej prędkości pojazdu. Jak widać, jadąc z prędkością 70 km/godz., kierowca może wyraźnie zobaczyć i odczytać znak z podświetleniem wewnętrznym, nie widzi natomiast wyraźnie znaku podświetlonego z zewnątrz. Przy zachowaniu takiego samego czasu i odległości musiałby zwolnić do 25 km/godz., co nie jest zbyt bezpieczne przy natężonym ruchu na drodze. Zatem, jak widać, najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą metodą podświetlenia przydrożnych oznakowań jest podświetlenie wewnętrzne.

 

Opracowano na podstawie artykułu „Internal vs. External Sign Illumination Revisited: Best Methods for Traffic Safety”, który ukazał się na stronie www.signindustry.com.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama