Kalendarium

11-13.01.2022 · Viscom, Düsseldorf

01-04.02.2022 · ISE, Amsterdam

16-18.02.2022 · RemaDays, Nadarzyn

31-05.-03.06.2022 · FESPA, Berlin

Uprawiać światło

Data publikacji: Marzec 2012

Opracowanie: Katarzyna S. Nowak


Odwiedzający, w okresie świątecznym i noworocznym, angielskie miasto Bath mogli zobaczyć jedną z najbardziej magicznych rzeźb świetlnych autorstwa Bruce’a Munro. Zwany „designerem światła” brytyjski artysta znany jest z projektowania oświetlenia do ogrodów, wnętrz, a także wielkoformatowych realizacji dla światowych muzeów.

 

W Holburne Museum mieszczącym się w angielskim mieście Bath okresie świątecznym i noworocznym (aż do 8 stycznia), można było podziwiać świetlną realizację Field of Light autorstwa Bruce’a Munro. Zainstalowany w ogrodzie muzeum „las żarówek” najlepiej było podziwiać w godzinach wieczornych. Instalację włączano o godzinie 16 i gaszono o 19. Artysta miał już na koncie doświadczenie w publicznych realizacjach, jak: Long Knoll Field w Klimington czy Eden Project w Kornwalii, jednak świetlny ogród w Bath przyćmił wcześniejsze realizację swą wielkością. „Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z Holburne Muzeum” – powiedział Munro. „Dyrektor Alexander Sturgis i jego zespół wstrzyknęli tak wiele energii w to miejsce, sprawiając, że małe muzeum urosło do rangi światowej”.

 

Inspiracja do realizacji tego projektu świetlnego narodziła się przed 18 laty, kiedy artysta podróżował przez australijskie bezdroża. Kontrast jałowej pustyni i rozsianych przydrożnych kempingów oglądany w nocy stwarza wrażenie niezwykle surrealistyczne. Oświetlone, ludzkie osady wyrastają niczym oazy zieleni na bezkresnej pustyni. Mauro został oczarowany wizją czerwonej pustyni, która pozostaje niepłodna póki nie spadnie deszcz i nie wykiełkują uśpione w niej nasiona.

 

Field of Light to gigantyczny surrealistyczny twór zaprezentowany na łonie natury, wobec której pozostaje obcy. Tak, jak nasiona w wysuszonej glebie czekają na deszcz, tak te światłowodowe rzeźby pozostają uśpione aż do chwili, gdy zapadnie zmrok. Działające od 1893 roku, Holburne Museum posiada w swych zbiorach liczne renesansowe brązy, srebra i ceramikę, a także obrazy takich twórców, jak: Gainsborough, Stubbs, Turner czy Zoffany. W związku z prowadzonymi pracami akrylu. Każda „grządka” „świetlnych roślin” jest oświetlana – dzięki zewnętrznemu projektorowi znajdującemu się w jej centrum – na inny kolor. Matowe, akrylowe kule nie posiadają wewnętrznego źródła energii, a uzyskany efekt bazuje na odbiciu emitowanego przez projektor światła. Efekt wizualny spotęgowany został poprzez użycie światłowodów, które, porozkładane na ziemi dają wrażenie pnącz zwieńczonych świetlnymi kulami.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

„Odwilż”, słońce i przejaśnienia!!!

Po pandemicznym „zamrożeniu” i spowolnieniu branży związanej z komunikacją wizualną właśnie następuje przełom! Widać „odwilż” oraz nowe możliwości, a także nowe wyzwania, które teraz przed branżą stoją. W niniejszym numerze VISUAL COMMUNICATION – jako partner medialny – skupiamy się na Międzynarodowych Targach Reklamy i Druku „Warsaw Rema Extra”, które odbywają się w dniach 15-17. września.

Reklama