Wirtualne zawieszki

Data publikacji: Luty 2013

Wirtualne zawieszki

 

Autor: Piotr Ferensztajn

 

Z internetem sprawa jest prosta: każde kliknięcie to zarazem wiadomość o wyborach dokonywanych przez klienta. Informacje takie mogą być gromadzone i analizowane, a następnie używane w czasie rzeczywistym do konstruowania oferty. Dzięki technologii NFC stacjonarne punkty handlowe (B&M) mogą mieć do dyspozycji podobne rozwiązanie.

 

NFC (near field communication) to radiowy standard komunikacji pozwalający na krótkozasięgową, bezprzewodową wymianę danych. Jest pochodną opracowanej w latach 40. technologii RFID (radio frequency identification), wykorzystującej fale radiowe do przesyłania i odbioru informacji. Różnica między RFID i NFC polega między innymi na tym, że o ile pierwsza pozwala na przesył informacji na odległość kilku metrów, zasięg NFC ogranicza się do kilku centymetrów.

 

Technologia ma wiele zastosowań. Pozwala chociażby na dokonywanie bezprzewodowych płatności - usługa Google Wallet pozwala na zapisanie danych karty kredytowej bądź lojalnościowej na smartphonie i dokonywanie za jego pomocą transakcji w terminalach zaopatrzonych w system MasterCard PayPass (w Polsce system płatności korzystające z tej technologii oferują Orange i T-Mobile). Dodatkowo kilka krajów europejskich oraz Chiny testowało technologię w systemach elektronicznych opłat za komunikację miejską. W Indiach jest ona wykorzystywana do sprzedaży biletów w kinach. SITA Lab i Orange testują NFC przy odprawie pasażerów na lotniskach.

 

Możliwe zastosowania NFC na tym się jednak nie kończą. Technologia ma potencjał, aby znacząco przyczynić się do rozwoju branży viscom.

 

Wystarczy dotknąć

 

Smartfony wyposażone w NFC mogą odbierać informacje z tagów NFC umieszczonych na produkcie, kiosku bądź plakacie. Aplikacja zawarta w tagu – przy ewentualnej współpracy z tą zainstalowaną w smartfonie – może automatycznie dostosować ustawienia urządzenia i wysłać wiadomość tekstową, uruchomić daną aplikację bądź wykonać jakikolwiek inny ciąg poleceń.

 

Branża OOH zaadaptowała technologię NFC jako jedna z pierwszych. W tym roku firma JCDecaux umieściła plakaty z technologią NFC (smartposters) na przystankach autobusowych w brytyjskim Reading. Przechodnie mogli przykładać smartfony do plakatu, aby uzyskać dodatkowe informacje o reklamowanych produktach. Kraftfoods zlokalizował zawieszki NFC na półkach, aby zachęcać do kupna swoich produktów. Obie firmy poinformowały, że zainteresowanie konsumentów było dużo szersze niż w przypadku kodów QR.  

 

Microsoft Australia przeprowadził kampanię reklamową gry Halo 4, umieszczając na 400 nośnikach należących do JDCecaux w Sydney i Melbourne, cyfrowe reklamy. Ci, którym 6 listopada po godzinie 13.00 udało się zeskanować NFC jako pierwsi otrzymali plakat z własnoręcznym podpisem dyrektora kreatywnego produktu. Wszystkie 400 plakatów zostało rozdysponowane, co potwierdza duże zainteresowanie projektem.

 

Z kolei Muzeum Narodowe w Korei opatrzyło wystawy zawieszkami NFC, dzięki którym można zdobyć dodatkowe zdjęcia oraz informacje dotyczące eksponatów. We Francji 1553 restauracje w 133 miastach umieściły na witrynach interaktywne naklejki, dzięki którym klienci mogli przenieść się na stronę Cityvox i tam podzielić wrażeniami oraz zrecenzować jakość kuchni. Natomiast organizacja Rock The Vote wykorzystała w kampanii OOH zawieszki NFC, aby zachęcić Amerykanów do udziału w tegorocznych wyborach prezydenckich.

 

Na koniec warto wspomnieć, że Casino Group, właściciel sieci francuskich supermarketów Les Belles Feuilles, otworzył w tym roku pierwsze sklepy, w których klient może zeskanować kody NFC z półek, dodając produkty do wirtualnego koszyka (który automatycznie podliczy koszt zakupów). Następnie wystarczy przyłożyć telefon do czujnika umieszczonego przy kasie i dokonać płatności za pomocą gotówki, karty bądź samego telefonu.

 

Pogromca QR?

 

Wielu przewiduje, że w bliskiej przyszłości NFC całkowicie wyprze technologię QR. Firma Narian Technologies stworzyła listę zalet technologii NFC, których QR nie posiada i które ostatecznie mają zdecydować o zwycięstwie tej pierwszej. W przeciwieństwie do QR, NFC  nie wymaga oświetlenia zewnętrznego, zawiera wbudowane mechanizmy bezpieczeństwa, i operuje zgodnie z jednym globalnym standardem. Poza tym technologia NFC  jest szybka, potrafi działać bez łączenia się z siecią i współpracuje z telefonami komórkowymi (a nie tylko smartfonami). W dodatku nie ingeruje w estetykę przekazu, a jej nośniki są dużo odporniejsze na zniszczenia. Można jeszcze dodać, że QR nie przekaże przedsiębiorcy żadnych informacji o zachowaniu klienta. W przeciwieństwie do NFC.

 

Informacja  w czasie rzeczywistym

 

Wraz z rozwojem NFC sprzedawcy będą w stanie na bieżąco otrzymywać informacje o zachowaniach klientów: co ich interesuje, kiedy oglądają komunikat i co z nim dalej robią. Technologia może być lokowana wszędzie: na półkach, mediach drukowanych i cyfrowych, kioskach i terminalach. Dzięki niej klient będzie miał możliwość nawiązania wirtualnej komunikacji ze sklepem i jego ofertą. Sprzedawcy natomiast będą mogli reagować w czasie rzeczywistym w przypadku zainteresowania (lub jego braku) konkretną ofertą. Być może zmniejszą w ten sposób  informacyjną stratę do sprzedawców z branży IT, którzy z zalet tego rozwiązania korzystają już od dawna.

 

 

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama

Vavada casino Online kaszinó több ezer játékkal https://apteka-dyzurna.pl/ Apteka Zdrowie na Ty