Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

10-12.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

Zwrot afektywny

Od dłuższego już czasu, a dokładnie od lat 90. XX wieku, współczesna filozofia oraz antropologia kultury mówi nam, że żyjemy w czasach afektywnego zwrotu. Tak więc w centrum uwagi stawiamy emocje, odczucia, uczucia, doznania… Czynimy tak również na łamach VISUAL COMMUNICATION, pytając m.in. o skuteczność kampanii społecznych i możliwości ich oddziaływania. Jak zbudować taką kampanię, by dotrzeć do odbiorców i wywołać w nich pożądany rezonans? W jaki sposób konstruować wizualnie kampanie zapobiegające przemocy domowej? Jak kreować obrazy, które mają nas skłonić do stosowania profilaktyki wobec określonych chorób? Czy wstrząsać i szokować? A może operować „delikatnym” przekazem? Jak uzyskać klarowność przesłania? O tym w artykule „Kampania społeczna. Jakie emocje warto wyzwolić?”.

Emocji nie da się oddzielić również od opłacalności i zagadnienia skuteczności przekazu – dlatego analizujemy sytuację mappingu 3D w reklamie i zastanawiamy się, czy warto go stosować. Efektowność i widowiskowość tego typu projekcji na wielkich budynkach bardzo silnie uwodzi odbiorców. Jak zatem inwestować w mapping, by nie był on tylko czystą rozrywką, a działał jako promocja?

Pytamy również o rolę Visual Merchandising. Jak na emocje i wybory konsumenckie wpływa rozmieszczenie towaru w sklepach? Jak ustawiać światło? Jak grać kolorem? Przecież trójelementowa konfiguracja miejsce – oświetlenie – barwa nie jest niewinna, ponieważ znacząco oddziałuje na nasze emocje. Kolor i światło mogą być szczególnie ważne teraz, w jesiennej aurze, gdy z szarości na dworze wkraczamy do jasnego wnętrza sklepu i tym łatwiej dajemy się uwieść.

Podobnie rzecz się ma z ruchem. Mobilność, ruchliwość i zmienność to hasła współczesności, bez których nie można już dziś wyobrazić sobie reklamy. A reklama taka stawia sobie za zadanie zawładnięcie emocjami klientów reprezentujących młodą generację. Piszemy także o roli edukacji w poligrafii: by skutecznie wpływać na czyjeś emocje, warto być dobrze wykształconym profesjonalistą. Przeglądamy również maszyny arkuszowe – z naszą pomocą można zorientować się w ich parametrach i możliwościach.

Powiedziałabym, że w konsekwencji zwrotu afektywnego zyskała również reklama i komunikacja wizualna. Na pierwszy plan – przed dominujący dotychczas język – wysunął się bowiem interpretowany emocjami obraz.

Oddajemy zatem w Wasze ręce, Drodzy Czytelnicy, jesienny numer VISUAL COMMUNICATION. Radiowa Trójka mówi o efekcie „zpaździerniczenia”. Nie dajmy się temu efektowi! Życzę zatem kolorowej i pełnej emocji lektury!

Marta Smolińska

 

następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zwrot afektywny

Od dłuższego już czasu, a dokładnie od lat 90. XX wieku, współczesna filozofia oraz antropologia kultury mówi nam, że żyjemy w czasach afektywnego zwrotu. Tak więc w centrum uwagi stawiamy emocje, odczucia, uczucia, doznania… Czynimy tak również na łamach VISUAL COMMUNICATION, pytając m.in. o skuteczność kampanii społecznych i możliwości ich oddziaływania.

Reklama