Kalendarium

12-14.11.2019 · InPrint, Monachium

20-21.11.2019 · Retail Show, Warszawa

20-22.11.2019 · Fast Textile, Warszawa

11-14.02.2020 · ISE, Amsterdam

12-14.02.2019 · RemaDays, Nadarzyn

Ekologiczna instalacja w Sydney

Tematem niezwykłej, interaktywnej wystawy, będącej częścią organizowanej przez Greenpeace akcji „Save the Arctika” jest zagrożenie naturalnego środowiska niedźwiedzi polarnych. Ideą ekologicznej instalacji która pojawiła się w australijskim Sydney jest zwiększenie społecznej świadomości związanej z przemianami dokonującymi się na Ziemi w efekcie zmian klimatycznych a przede wszystkim nakłonienie ludzi do wzięcia sprawy w swoje ręce i ponoszenia osobistej odpowiedzialności w celu przeciwdziałania tym zmianom. W centrum Pitt Street Mall, jednej z najważniejszych i najbardziej ruchliwych ulic handlowych w centralnej dzielnicy biznesowej miasta pojawił się niewielki „kiosk”, kształtem przypominający zwyczajną domową lodówkę. W jego wnętrzu znalazła się trójwymiarowa góra lodowa z niedźwiedziem polarnym próbującym utrzymać się na jej szczycie, oraz z kroplami wody spływającymi u jej dołu. Obok szklanej gabloty umieszczono specjalny czytnik oraz kod QR możliwy do odczytania smartfonem. Widzowie który zdecydowali się na podjęcie interakcji, mogli zaobserwować zwalniające krople wody a następnie cofające się z powrotem do wnętrza lodowej skały, zaś na ich telefonach automatycznie wyświetlała się strona Greenpeace zachęcająca do dokonywania wpłat lub podpisywania petycji. Efekt cofającej się i przeczącej prawom grawitacji wody był wyraźnie mocniejszy w zależności od ilości osób biorących udział w aktywności. Zdaniem organizacji, kluczowym elementem kampanii jest „namacalne” uświadomienie ludzi o pozytywnym wpływie nawet najmniejszych ich działań na środowisko. Greenpeace ma nadzieję że akcja zainspiruje ludzi do zastanowienia się nad tym problemem, a następnie do podjęcia odpowiednich kroków.

 

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama