Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Zarobić na monitorach

Data publikacji: kwiecień 2011

 

 

Istnieje szereg powodów, dla których firmy zamierzają wdrożyć Digital Signage. Największe sieci korzystają z monitorów w formie medium, dla którego wartość sprzedanych reklam decyduje o rentowności przedsięwzięcia. W sieciach informacyjnych – np. na lotniskach od reklam ważniejsza jest możliwość zarządzania ruchem pasażerów poprzez szybką aktualizację i koordynowanie przekazu w czasie rzeczywistym. W innych obiektach cyfrowe nośniki mogą np. podnosić komfort, zmniejszać odczuwalny czas oczekiwania, usprawniać komunikację z klientami i pracownikami czy… stać bezużytecznie spełniając wszystkie funkcje naraz.

 

Jasny cel instalacji

 

W kilku centrach handlowych na terenie całej Polski przeprowadzono jakiś czas temu akcję promującą model samochodu Fiat 500. W roli nośników wykorzystano standardowe elementy takie jak - bannery, siatki i flagi na fasadzie, plakaty w podświetlanych kasetonach oraz elementy ambientowe. Odwiedzający centrum mieli okazję oglądać prezentację samochodu również na ekranach LCD, rozmieszczonymi wzdłuż ciągów komunikacyjnych – ruchomych schodów i w obszarze tzw. „food court". „Galerie handlowe są miejscami skupiającymi milionowe widownie z silną reprezentacją grupy docelowej, składającej się z aktywnych zawodowo konsumentów, mieszkających w dużych miastach. Trudno do nich dotrzeć za pomocą mediów tradycyjnych”komentuje Katarzyna Sudbury, Dyrektor Generalny Ambient Polska, agencji obsługującej kampanię marketingową Fiata w galeriach handlowych. Gdy tradycyjnym mediom towarzyszyły nośniki Digital Signage łatwiej było przypisać im jeden, konkretny cel – prezentację uroków jazdy Fiatem 500, skłaniającą do umówienia jazdy próbnej przy stojącym w pobliżu aucie.

 

Równie jasno precyzowane są cele w branży eventowej. „Standardowe wyświetlacze LCD wykorzystywane są do scenografii mniejszych eventów indoorowych, takich jak imprezy korporacyjne i kongresy służą do prezentacji logotypów, ofert firm lub do wzmocnienia przekazu z większych nośników. Ustawiane są najczęściej w korytarzach lub foyer” – wylicza Maciej Cłapiński, Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie TRIAS. Tam wykorzystanie monitorów musi się wiązać z osiągnięciem zamierzonego efektu w bardzo krótkim czasie. W przeciwnym razie, dla organizatorów imprez byłby to pierwszy element, który pomógłby imprezie… obciąć koszty.

 

Budżet, nie tylko inwestycja


Sam wyświetlacz nie wzbudzi już zachwytu u nikogo. Jedynie atrakcyjny i aktualizowany przekaz jest w stanie zawalczyć o spojrzenie konsumenta. Z tego względu, po instalacji nośników właściciele sieć muszą się liczyć z kosztami obsługi urządzeń i kreacji kontentu. Oprogramowanie dostępne na rynku różni się między sobą nie tylko funkcjonalnością, ale także platformą systemową (Linux, Windows) i sposobem nawigacji w interfejsie panelu administratora. Chcąc poznać nowe środowisko, agencja specjalizująca się w przygotowywaniu kontentu musiałaby najpierw zapoznać się ze specyfiką często konkurencyjnych urządzeń. Logicznym rozwiązaniem jest więc sytuacja, w której to dostawca technologii tuż po wdrożeniu sieci proponuje dodatkowe usługi - opiekę techniczną i kreacje kontentu. Oczywiście, jak w przypadku wszystkich usług projektowych trudno podać kwotę, za którą kontent na nośnikach będzie spełniać oczekiwania nie tylko właściciela, ale i grupy docelowej. Wiadomo, że miesięczny koszt obsługi przez agencję zaczyna się już od kilkuset złotych.

 

Receptę na aktualną treść można znaleźć także w inny sposób. W ostatnich dniach lutego br. w Las Vegas odbyły się największe branżowe targi – Digital Signage Expo. Jason Kates, jeden z prelegentów powiedział tam ważne zdanie: „Zaangażuj konsumenta, każ mu wysłać sms po więcej informacji, pozwól umieszczać własne treści na monitorach, a zyskasz najtańszy i najciekawszy kontent”.

 

 

Ile to kosztuje ?


Z Antonim Taczanowskim, dyrektorem sprzedaży w spółce VMR New Media Agency, rozmawia Tomasz Rzeźnik

 

VC - Z jakim wydatkiem musi liczyć się przedsiębiorca inwestujący w małą lub średnią sieć monitorów?

 

AT - Ceny komponentów sieci DS w ostatnim czasie spadają. Wielkoformatowe monitory, które naprawdę potrafią działać przez 24 godziny, 365 dni w roku przez kilka lat można kupić już za         3 000 złotych. Sprzęt i oprogramowanie, które pozwala na zarządzanie monitorem, to wydatek kolejnych kilku tysięcy złotych, w zależności od funkcjonalności urządzenia. Pozostałe czynniki wpływające na cenę takie jak prosta infrastruktura sieciowa, montaż czy konfiguracja stanowią kilka-kilkanaście procent wartości całego projektu.

 

VC - Z jakimi dodatkowymi kosztami muszą liczyć się właściciele sieci?

 

AT - W przypadku urządzeń brytyjskiej marki Onelan, z których korzystamy, licencja przekazywana jest wieczyście bez dodatkowych opłat. Stąd korzystanie z urządzeń nie generuje żadnych dodatkowych kosztów. Przy wyborze, warto zwrócić na to uwagę, gdyż na rynku częstym modelem sprzedaży technologii Digital Signage jest pobieranie cyklicznych opłat licencyjnych za użytkowanie oprogramowania.

 

VC - W jaki sposób świadczona jest usługa kreacji kontentu?

 

AT - Ze względu na specyfikę usług projektowych, usługi te możemy świadczyć bardzo elastycznie – w zależności od tego jak częstych aktualizacji wymaga klient i jaki obrał on model komunikacji za pośrednictwem monitorów. Najczęściej w ramach współpracy, zespół projektowy sam przygotowuje harmonogram i propozycje akcji oraz konsultuje je z działem marketingu klienta. Następnie rozwiązania te wcielane są w życie.

 

VC - Jakie firmy korzystają z usług kreacji kontentu?

 

AT - Najchętniej duże sieci, w których dystrybuowane są reklamy lub gdzie poza kreacją kontentu konieczny jest także stały monitoring. Usługę taką świadczymy np. dla sieci kantorów MultiChange, gdzie przekaz dystrybuowany jest na ponad 80 monitorów w kilkunastu lokalizacjach. Jednak nie tylko tego typu firmy korzystają z DS. Przykładem może być Hotel Ilonn w Poznaniu, w którym zainstalowaliśmy trzy wyświetlacze. Ilość nie przeszkadza w tym, aby treść przekazu była atrakcyjna i zawsze aktualna.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama